Jean-Yves, elektromechanieker tram

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Na een eenjarige opleiding bij Cardinal Mercier, waar ik tijdens mijn stage kennis had gemaakt met de MIVB, heb ik besloten om te solliciteren. Ik heb de testen afgelegd en kreeg de kans om aan de slag te gaan als elektromechanieker bij MCH in Haren. Ondertussen maak ik al iets meer dan drie jaar deel uit van het team.

Waarom heb je gekozen voor de opleiding bij Cardinal Mercier?

Ik had nog geen diploma in elektromechanica, en deze intensieve opleiding van één jaar gaf me de kans om snel in het vak te stappen. Het was een efficiënte en motiverende manier om bij te leren.

Hoe verloopt de opleiding?

De opleiding is goed gestructureerd, en vindt plaats van maandag tot vrijdag, met af en toe les op zaterdagochtend. Theorie en praktijk wisselen elkaar af, wat helpt om de leerstof goed onder de knie te krijgen. Die balans maakt het leerproces boeiend en concreet.

Wat heeft je het meest verrast toen je het werk op het terrein ontdekte?

De opleiding focust sterk op industriële elektriciteit, maar op het terrein – zeker bij de trams – ontdek je een andere vorm van elektriciteit. Dat vraagt wat aanpassing, maar als je de schema’s kunt lezen en je collega’s je ondersteunen, leer je snel bij. Het is een voortdurend en stimulerend leerproces.

Heeft deze ervaring je bevestigd in je keuze om in deze sector te werken?

Zeker. De lesgevers zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk inzetbaar bent, en dat heeft me vertrouwen gegeven om in deze richting verder te gaan.

Welke raad zou je geven aan iemand die de opleiding bij Cardinal Mercier wil volgen?

Probeer al wat basiskennis in wiskunde te hebben en maak tijd vrij om ’s avonds je lessen te herhalen. Je hebt ook tijd nodig om de praktische opdrachten goed uit te werken.

Wat houdt je job bij de MIVB nu precies in?

Ik ben elektromechanieker voor trams. Momenteel werk ik aan het Life Extension-project: we vervangen de oude kabels in de trams om hun levensduur te verlengen.

Waarom werk je bij de MIVB, in enkele woorden?

Natuurlijk speelt het loon een rol, maar wat echt het verschil maakt, is de werksfeer. Bij de MIVB werken we met het SIM-systeem: aan het begin van de dag krijg ik mijn takenlijst en kan ik zelfstandig aan de slag. Er is vertrouwen, en die vrijheid waardeer ik enorm.

Hoe zijn de mensen en de sfeer bij de MIVB? Wat geeft je voldoening?

Ik pas me gemakkelijk aan, en de sfeer is hier aangenaam. De communicatie is vlot en respectvol. Het is een fijne werkomgeving.

Is je job uitdagend? Waarom?

Absoluut. Een tram is een complex systeem dat je niet in één keer volledig begrijpt. Maar elke dag leer ik bij, en dat maakt het werk boeiend.

Heb je het gevoel dat je job een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?

Ja, ik ben daar heel trots op. Soms, als ik in een tram stap, denk ik: misschien rijdt deze tram dankzij mijn werk. Dat geeft veel voldoening.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van je werk?

De nabijheid is een groot pluspunt: ik woon vlak bij het Zuidstation en ben in twintig minuten op het werk. Ook de flexibiliteit qua verlof en de open communicatie met de leidinggevenden zijn echte troeven. Je voelt je gehoord.

Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om bij de MIVB te solliciteren?

Ik zou zeggen: ga ervoor! Bij de MIVB voel je je goed. Er is een mooi evenwicht tussen werk en privéleven, en je werkt in een rustige, aangename omgeving. In de privésector ligt het loon soms hoger, maar daar komt vaak ook veel prestatiedruk bij kijken. Hier krijg je vertrouwen: zolang je je uren respecteert, kan je in alle rust je werk doen, zonder onnodige stress.

Ce poste est fait pour vous ?