Claude, elektromechanieker bus
Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?
Ik ben bij de MIVB terechtgekomen door te reageren op een vacature. Op dat moment was ik werkzoekend, dus ik heb online gesolliciteerd. Ik werd geselecteerd en heb het hele proces doorlopen tot ik werd aangenomen.
Waarom heb je ervoor gekozen om de opleiding aan Cardinal Mercier te volgen?
Ik kom uit een totaal andere sector dan de mechanica. Ik ben eigenlijk opticien van beroep. Maar toen ik van sector wilde veranderen — dat was tijdens de covid-periode — zocht ik iets anders, want de commerciële sector stond toen onder druk. Dus heb ik gesolliciteerd bij de MIVB, ze hebben me aangenomen, en daarna vroegen ze me om een eenjarige opleiding te volgen aan Cardinal Mercier om de basis van mechanica te leren en het vereiste niveau te behalen.
Was je al geïnteresseerd in de MIVB vóór die opleiding?
Ja, ik was vanaf het begin geïnteresseerd in de MIVB, vooral vanwege het imago van het bedrijf. Laten we eerlijk zijn, we denken allemaal dat de MIVB een stabiel bedrijf is. Met covid en alles wat er gebeurde, zochten we allemaal wat stabiliteit. En het algemene imago van de MIVB is vrij positief.
Wat waren je verwachtingen van de opleiding?
Ik kende al een beetje mechanica, want tijdens mijn schooltijd had ik lessen technisch tekenen. Ik kende wat fysica, materiaalkunde, enzovoort. Wat ik echt niet kende, was het praktische aspect van mechanica, en dat hebben we geleerd in het atelier bij Cardinal Mercier.
Hoe verliep de opleiding voor jou?
Voor mij was het vrij gemakkelijk, omdat er veel theorie was, en ik had al een hogere opleiding gevolgd, dus ik was dat soort inhoud gewend. Wat moeilijker was, was het praktische gedeelte — het duurde wat langer voor ik de handelingen onder de knie had. Mechanica is een vakgebied waar ook risico’s aan verbonden zijn — een verkeerde beweging kan gevaarlijk zijn.
Hoe is je ervaring bij de MIVB tot nu toe?
Ik werk hier nu vier en een half jaar, bijna vijf, en het gaat heel goed omdat ik geweldige collega’s heb — we lachen veel samen. Wat ik ook fijn vind, is de flexibiliteit qua werkuren in combinatie met het gezinsleven. Er zijn veel dingen die je makkelijk kunt regelen met de leidinggevenden, zodat je een goed evenwicht hebt tussen werk en privé.
Heb je uitdagingen gehad tijdens de opleiding? Hoe ben je daarmee omgegaan?
De grootste uitdaging was het ontdekken van een nieuw beroep, zoals mechanica. De enige manier om dat aan te pakken, was door te leren van meer ervaren mensen— degenen die het werk al beheersten, de juiste handelingen kenden en goed op de hoogte waren van de veiligheidsregels. Ik hoefde hen alleen maar te kopiëren en hun advies op te volgen. Dat is precies wat ik vanaf het begin heb gedaan.
Heeft deze ervaring je overtuigd om in deze sector te blijven werken?
Ja, ik vind het geweldig. Nu durf ik zelfs aan mijn eigen auto te sleutelen. Het heeft me echt zin gegeven om meer met auto’s bezig te zijn, om dieper in de mechanica te duiken. Het heeft mijn blik verruimd — het is een nieuw vakgebied, en kennis is echt een rijkdom. Het prikkelt je nieuwsgierigheid.
Zou je deze opleiding aanraden aan anderen? Waarom?
Ja, ik heb het al aan buren aangeraden om bij de MIVB te komen werken, niet alleen in de mechanica, maar ook in andere afdelingen. Want hier voel je je goed, en je lacht samen met je collega’s. Er is ook een sociale, gastvrije en begripvolle sfeer, met echte begeleiding. Welzijn staat centraal bij de MIVB. Als ik me niet goed voel, praat ik erover met mijn chef en zoeken we samen een oplossing. De MIVB is een bedrijf waar de mens echt centraal staat.
Welk advies zou je geven aan iemand die begint aan de opleiding bij Cardinal Mercier?
Wees toegewijd, dat is belangrijk. Bij Cardinal Mercier is er veel theorie, dus je moet echt studeren zoals op school. Voor sommige volwassenen is het moeilijk om weer in die routine te komen, maar het is een opleiding die je serieus moet nemen: toegewijd zijn, studeren en je huiswerk maken. Geen stress, de leerkrachten zijn er om je te helpen. Ze weten dat het een uitdaging is om terug te keren naar de arbeidsmarkt, dus er is echte steun en begeleiding. Alles is erop gericht om je te helpen. Dus echt, geen stress, maar wel inzet.
Wat houdt je job bij de MIVB nu precies in?
Ik werk als elektromechanieker, en mijn job is het herstellen van bussen. We hebben hier drie soorten bussen: elektrische bussen, hybride bussen en volledig mechanische bussen, die binnenkort verdwijnen. Je moet vertrouwd raken met die drie types, en dat is echt verrijkend. Bij de MIVB kan ik werken aan drie soorten bussen, met verschillende energiebronnen, risico’s en veiligheidsnormen — dat is echt een waardevolle ervaring.
Als je je eerste werkdag vergelijkt met vandaag, waarin ben je gegroeid?
Je krijgt na verloop van tijd een soort zelfvertrouwen, maar je merkt het niet meteen. Maar als ik de jongeren zie die net beginnen, een beetje onzeker, dan besef ik dat ik hetzelfde pad heb afgelegd. Door hen zie ik hoeveel ik ben gegroeid en hoe zeker ik nu van mezelf ben.
Hoe zijn de mensen en de sfeer bij de MIVB? Wat geeft jou voldoening?
Ik ontdek echt de arbeiderswereld. De mensen hebben een bijzondere manier van zijn — ze nemen zichzelf niet te serieus, we maken grapjes, helpen elkaar, er is veel gelach en we doen dingen samen buiten het werk.
Heb je het gevoel dat je job een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?
Ja, absoluut. De economische rol van de MIVB is om mensen naar hun werk te brengen. En als er geen bussen, trams of metro’s zijn, heeft dat duidelijk een impact op het dagelijkse leven in de stad. Het is echt belangrijk en nuttig dat de bussen goed rijden.
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om bij de MIVB te solliciteren?
Je moet niet twijfelen, tenzij het beroep echt niet bij je past. Daarom is het interessant om naar opendeurdagen te gaan of naar scholen om te ontdekken wat mechanica of een ander vak inhoudt. De MIVB beschikt ook over moderne middelen. Werken aan moderne bussen met moderne tools is een voordeel voor wie hier begint. Het is een kans om te werken in een moderne en technologisch geavanceerde omgeving.