Zouhir, Depotassistent

Mijn job? Een mix tussen rijden en administratie. Het ideale recept! 

Zouhir wilde altijd al bij de MIVB werken, bij de tram. Vroeger was hij trambestuurder, vandaag is zijn job als dienstdoend depotassistent een mix tussen trambestuuder en administratief werk. Hij voelt zich als een vis in het water in de remise in Elsene.

Ik wou altijd al bij de MIVB werken. Als kleine jongen was ik al geboeid door de trams. De MIVB heeft bovendien een zeer goede reputatie als werkgever: het is een bedrijf dat werkzekerheid en toekomstperspectieven biedt. Ik solliciteerde een eerste keer toen ik twintig was, maar ik had niet genoeg ervaring denk ik, en daarom werd ik niet geselecteerd. Ik werkte vervolgens vijf jaar in de hotelsector, altijd met de tram in mijn achterhoofd. In 2009 solliciteerde ik nog eens en dan ben ik wel geselecteerd.

Dus nu bent u trambestuurder

Ja, uiteindelijk wel. Na mijn opleiding ging ik aan de slag als trambestuurder. Ik twijfelde niet één seconde. Ik voelde me direct thuis, op mijn plaats. Het is echt wat ik verwachtte sinds ik jong was.

En bestuurt u nu nog trams?

Ik rijd nog steeds, ja. Naast mijn passie voor trams heb ik nog een andere passie: IT. Na vijf jaar als trambestuurder te hebben gewerkt, heb ik de kans gegrepen om aan de slag te kunnen gaan als dienstdoend depotassistent. Dat is een mix tussen trambestuurder en administratief werk, op de computer. En zo kan ik beide passies combineren.

Wat houdt die job dan precies in? 

Ik ben er om afwezige bestuurders (m/v) te vervangen, bijvoorbeeld in geval van ziekte, of lange periodes van vakantie. Ik ben eigenlijk “stand-by” om last-minute vervangingen te doen. Ik verzeker ook het contact tussen HR en de bestuurders: ik beheer de vakantie-aanvragen, verzeker einde en begin van de diensten, beheer de aanvragen van mensen die binnen het bedrijf van job willen veranderen, de vervangingen in geval van ziekte, enz. Ik zorg er in feite samen met mijn collega’s voor dat de remise goed draait en dat alle dienstregelingen verzekerd zijn. Mijn functie houdt het midden tussen zelf achter het stuur zitten en administratieve taken. Voor mij is dat een ideaal evenwicht.

Welke kwaliteiten heb je nodig? 

Je moet stressbestendig zijn, een luisterend oor hebben voor de collega’s, hen helpen en vergezellen in geval van nood. Er komt dus ook een vleugje van “psycholoog spelen” aan te pas. En je moet rustig kunnen blijven in alle omstandigheden. Ik doe mijn werk zeer graag, en ik houd van de sfeer in de remise van Elsene. Ik ken er iedereen, mijn collega’s zijn vrienden geworden, we zijn als het ware een hechte familie. Daardoor kom ik ook elke dag met de glimlach werken.

En wat brengt de toekomst?

Ik zie mezelf de komende jaren nog verder evolueren bij de MIVB. Waarom bijvoorbeeld niet als instructeur in het opleidingscentrum voor trambestuurders? Het is trouwens één van de vele zaken die me bevallen bij de MIVB: de vele toekomstperspectieven die het bedrijf te bieden heeft. Die komen bovenop allerlei andere voordelen voor het personeel: het loon, de vakantiedagen, het openbaarvervoerabonnement, de voordelen voor de kinderen,…