Vincent, Network Power Officer
Wat is je functie bij de MIVB?
Ik ben NETOF, Network Power Officer voor de Dispatching Infra-Energie. We hebben een operationele cel die in real time werkt en de dispatching ondersteunt op het vlak van projecten en ontwikkelingen. Het is zeer uitgebreid, want we komen met alles in aanraking en beheren de incidenten op het net.
Hoe lang werk je er al?
In ben in 2008 bij de MIVB begonnen als dispatcher-elektricien om alle defecten op het vlak van de tram- en metro-infrastructuur te beheren, en intussen ben ik al drie jaar kaderlid.
Wat heb je gedaan om te worden aangeworven?
Ik werkte voor een erkend keuringsorganisme en werd gespot door de vroegere manager van de dispatching van de MIVB, die me voorstelde om voor hem te komen werken. Hij waardeerde mijn ietwat rigide houding op het vlak van veiligheid. Een van de grote kwaliteiten bij de dispatching is namelijk dat je geen compromissen sluit als het op veiligheid aankomt, omdat we met hoogspanning werken en verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van mensen.
Waarom heb je de MIVB gekozen?
Voordat ik bij de MIVB terechtkwam, heb ik jaren in het leger gewerkt, maar na een zwaar arbeidsongeval ben ik in avondonderwijs elektriciteit-automatisering gaan volgen. Daarna heb ik in de privésector gewerkt voor een erkend keuringsorganisme voor elektrische infrastructuur en installaties. De job die men mij aanbood bij de MIVB lag me wel en al snel had ik een ontmoeting en een technisch gesprek met de directie. Na een positieve feedback heb ik gesolliciteerd en ben ik meteen aan de slag gegaan als dispatcher.
Heeft de MIVB aan je verwachtingen voldaan?
Het is de mooiste carrièrekans die ik ooit heb gekregen. De MIVB biedt werkzekerheid en vormt een grote familie. De dispatchers werken nauw samen met de directie om de grote incidenten te beheren en we zijn allemaal zeer hecht. Er zijn enorm veel sociale voordelen, niemand wordt uitgesloten en er heerst een zeer goede sfeer.
Als je je eerste dag met vandaag vergelijkt: hoe ben je geëvolueerd?
Op veel vlakken. "Voor mij betekent de term 'kader' niet langer 'baas'. Samen met mijn collega's in de Staf zijn we er om de treindienstleiders te begeleiden en te ondersteunen en hen in staat te stellen het beste uit hun carrière te halen."
Mocht je iets anders willen doen binnen de MIVB, zou dat kunnen?
Toen ik bij de MIVB begon zei men mij dat ik geen carrièreperspectieven zou hebben en dat ik dertig jaar aan mijn stoel gekluisterd zou zitten. Gaandeweg had ik al snel door dat dit niet klopt en dat alles mogelijk is bij de MIVB. Er worden kansen gecreëerd, leiderschapstrajecten opgezet en er zijn niet echt grenzen voor degenen met de juiste visie. Iedereen bepaalt zijn eigen grenzen waar en wanneer hij dat wil.
Kan je ons in enkele woorden uitleggen waarom je bij de MIVB werkt?
Van kleins af ben ik gek op spoorvoertuigen, van metro’s tot kleine treintjes. Ik wist dat ik bij de MIVB een buitengewone infrastructuur zou ontdekken en dat ik me er nooit zou vervelen. Ik ben bovendien nieuwsgierig van aard en ben gepassioneerd door mijn werk.
Kan je op je collega’s rekenen? Zo ja, kan je een concreet voorbeeld geven van toen dit nodig was?
Op technisch vlak helpen de mensen elkaar en zijn ze erg solidair, vooral als er problemen moeten worden opgelost. Maar dat is niet alles. We steunen elkaar ook als er een sociale of andere crisis is. De dispatchers lossen elkaar af of vervangen elkaar om tijd vrij te maken voor wie het nodig heeft.
Voel je je gewaardeerd?
Het feit mee te werken aan de verbetering van het imago van de MIVB geeft op zich al voldoening. We werden geselecteerd door onze hiërarchisch verantwoordelijke en dat is waardevol.
Is je job stimulerend/uitdagend? Waarom?
De dispatchers werken 24/7, ook op feestdagen, en we lossen grote defecten en incidenten op het openbaarvervoersnet op. We werken ook met hoogspanning en zorgen voor de volledige elektriciteitsvoorziening.
Laten we het hebben over innovatie. Welk project onderscheidt zich volgens jou van de andere?
De automatische metro die de frequentie op het net zal verhogen en waarbij geen bestuurder meer zal nodig zijn. We hebben een beveiligd computernetwerk opgezet dat uitsluitend bestemd is voor de automatisering. Na de analyse en ontwikkeling, zijn we nu bezig met de installatie en de migratie van onze automaten op dit netwerk en voeren we heel wat testprotocollen uit.
Heb je het gevoel dat je in je job een belangrijke rol vervult voor de stad Brussel?
Absoluut. Als een dispatcher een fout begaat, verlaat geen enkele metro, tram of elektrische bus nog de stelplaats. We dragen een enorme verantwoordelijkheid.
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om te solliciteren bij de MIVB?
Voor mijn functie en die van dispatcher hebben we een beurtrol georganiseerd zodat iedereen zijn werkuren kent van 1 januari tot 31 december. Elke dispatcher heeft een weekend op twee vrijaf en dat zorgt dus voor stabiliteit op het vlak van werkuren. Ikzelf werk over het algemeen meer dan 40u, maar het voordeel is dat ik mijn werk kan organiseren zoals het me uitkomt.
Wat vind je het grootste voordeel aan je job?
Ik heb veel autonomie. Mijn managers vertrouwen me en ik kan mijn eigen schema indelen.
Wat vind je van het evenwicht tussen werk en privéleven?
Over het algemeen is er bij de MIVB een goed evenwicht tussen werk en privéleven, in vergelijking met de privésector, want de werkuren worden gepresteerd, geregistreerd en ook gerecupereerd.
Is men om jou bekommerd op het werk?
Ja. Bij de dispatchers waakt het eerstelijnsmanagement over het welzijn van de medewerkers. We hebben ook een zeer uitgebreide sociale dienst en dankzij onze leiderschapstrajecten kunnen we beter omgaan met thema’s die te maken hebben met psychosociale risico's en leren we hoe we naar onze werknemers kunnen luisteren wanneer ze daar behoefte aan hebben.
Ben je tevreden met wat de MIVB je biedt?
Persoonlijk wel. Ik ben terechtgekomen in een bedrijf waar ik tijd heb voor mezelf en mijn gezin, een mooi loon heb en heel wat doorgroeimogelijkheden heb.