Timothy, Signalisatie Technicus

Hoe lang werk je al bij de MIVB?

Ik werk al 8 jaar bij de MIVB. Ik ben bij de MIVB begonnen als onderhoudstechnicus en ben daarna ontwerptechnicus geworden.

Ik werk bij de dienst voor metrosignalisatie: onze opdracht bestaat erin de metro op een veilige manier (herstellingen en onderhoud) en binnen een zo kort mogelijke termijn te laten rijden. We zijn ook betrokken bij de overgang naar de nieuwe metro op de lijnen 1-5 en hebben specifieke projecten, zoals de installatie van nieuwe wissels, ontwerp, samenwerking met de dienst Sporen en de dispatching.

Ikzelf ben verantwoordelijk voor de spoorstroomkring, een essentiële uitrusting voor het detecteren van de metrostellen. Het is de basis van de veiligheid van het net, omdat dit de positie van de metrostellen aangeeft en het mogelijk maakt eventuele blokkades op te lossen. Als mijn collega’s moeilijkheden ondervinden in dit domein grijp ik meteen in en neem ik indien nodig contact op met de producent. Een diploma is belangrijk, maar het is niet bepalend voor wat je gaat doen, omdat het beroep zo specifiek is dat leren vooral on the job gebeurt. Je kan je intern specialiseren. We hebben twee labo’s (Delacroix en Delta) en zo heb ik de kans gekregen om te evolueren van onderhoudstechnicus naar ontwerptechnicus.

Kan je ons een typische werkdag beschrijven?

Aan het begin van de dag zit ik samen met mijn collega’s om de incidenten van de dag voordien te overlopen. We wisselen informatie uit met het team dat de vorige shift heeft gewerkt. Daarna concentreert iedereen zich op zijn eigen specifieke taken. Ikzelf ben specialist in een specifiek domein en momenteel test ik materiaal voor lijn 2-6. Dit omvat alle administratieve aspecten, de aanmaak van opvolgingsbestanden, enz. Mijn collega is bijvoorbeeld magazijnier.

Vervolgens raadplegen we ook onze verantwoordelijke of de planning om de prioriteiten van de dag en de week te vernemen. We hebben een zekere vrijheid in wat we doen en we plannen onze taken met onze collega’s. En natuurlijk komen we in actie wanneer er zich onverwachte situaties voordoen. Soms moeten we alles laten vallen om ter plaatse te gaan voor een noodgeval.

Heb je altijd dit beroep uitgeoefend? Vertel ons meer over jouw ervaring.

Destijds was ik bang om voor deze studie te kiezen. Ik hield altijd al van doe-het-zelven, maar ik wilde mijn passie en mijn werk gescheiden houden. Daarna ben ik aan mijn bachelorstudie begonnen. Na een stage bij de RTBF ben ik bij de MIVB terechtgekomen als onderhoudstechnicus, om daarna ontwerptechnicus te worden.

Wat heeft je ertoe aangezet dit beroep te kiezen?

Dit beroep is relatief onbekend buiten de MIVB dus mensen kiezen dit pad niet altijd met kennis van zaken.
Ik werd destijds gecontacteerd door HR. Ik wilde geen zittend beroep, wilde afwisseling en wilde graag bijleren en dat heb ik allemaal gekregen!
Het is een domein waar je een beetje als Obelix in de toverdrank valt 😉

Hoe ziet een goede werkdag er voor jou uit? Wat is het leukste aan jouw werk?

Wat mij motiveert zijn de collega's, de collegialiteit en het feit dat ik weet dat ik iets doe voor de omgeving waarin ik leef. Mijn missie heeft impact. Dat voelt goed. Werken in shifts is ook een voordeel voor mij, want het laat me toe mijn vrije tijd beter in te delen, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of in de tuin te werken. Tot slot bieden variabele werkuren een zekere flexibiliteit die ik wel op prijs stel.

Welke kwaliteiten en opleidingen zijn volgens jou nodig voor dit beroep?

Mijn toekomstige collega moet niet alleen over een technisch diploma beschikken, hij of zij moet ook erg flexibel zijn en kunnen omgaan met onvoorziene omstandigheden. Vertrouwen is essentieel, zowel op professioneel als persoonlijk vlak, want we zijn van elkaar afhankelijk voor onze veiligheid. Een basiskennis van manuele technieken is ook een troef. Zelf ben ik elektrotechnicus en kan ik goed met mijn handen werken, waardoor ik sneller zelfstandig was in mijn functie.

Beschrijf de sfeer in jouw team. Hoe is het om daar te werken? Zijn jullie met velen?

Er heerst een zeer aangename en samenhorige sfeer. De collega’s staan altijd klaar om elkaar te helpen. Als iemand verlof moet nemen, regelen we dat onderling, ook met onze verantwoordelijken. We zijn een overwegend jong team, waar ruzies zeldzaam zijn. We organiseren regelmatig afterworks en uitjes om onze teamspirit te versterken. Momenteel zijn we met 20 in de dienst, maar we zijn actief op zoek naar nieuwe collega’s!

Op welk project/welke prestatie ben je trots?

We proberen een hoog niveau van beschikbaarheid van de diensten te handhaven voor onze klanten. Ons doel is om de klantenservice op korte en lange termijn te verbeteren.

Het dagelijks leven van Timothy, Signalisatie Technicus bij de MIVB.

Timothy neemt ons mee in de fascinerende wereld van de metrosignalisatie bij de MIVB en onthult met passie de coulissen van zijn carrière en zijn essentiële missies voor de veiligheid van het netwerk!

Wil je met ons mee?