Saloua, Safety Engineer

Hoe lang werk je al bij de MIVB?

Ik werk al 6 jaar bij de MIVB. Ik kende de MIVB omdat ik van het vervoer gebruikmaakte toen ik doctoreerde aan de ULB.

Op een dag zag ik toevallig reclame verschijnen voor een soort van forum waar bedrijven hun beroepen komen voorstellen en de MIVB was daar aanwezig. Ik dacht dat dit wel interessant kon zijn. Ik ben meteen naar de MIVB toegestapt. Voordien woonde ik in Frankrijk en ik heb dan ook de link gelegd met de RATP, die ik goed kende. Iemand van HR heeft mijn cv gezien en was in de wolken omdat ik precies het profiel heb dat ze zocht. De dag nadien werd ik gecontacteerd en vanaf dan is het snel gegaan.

Ik heb in Toulouse gestudeerd voor ingenieur bedrijfszekerheid van industriële systemen. Daarna ben ik naar België gekomen en heb ik een doctoraat gedaan aan de ULB rond alles wat te maken heeft met kernenergie en hernieuwbare energie. Dat heb ik gedaan gedurende een jaar, maar ik vond het te theoretisch en niet concreet genoeg. Daarom ben ik werk beginnen zoeken en ben ik bij de MIVB terechtgekomen.

Kan je ons een typische werkdag beschrijven?

Ik begin met het bekijken van mijn mails en mijn agenda. Ik plan mijn dag in functie van mijn vergaderingen. Meestal heb ik er nogal wat, ten minste 3 per dag. Wanneer ik geen vergaderingen heb, concentreer ik me op de studies waar ik mee bezig ben en de voortgang ervan. Ik sta in voor een volledig project, van het begin tot de ingebruikname, en tegen het einde ga ik ter plaatse om te controleren of alles in orde is en of alles waar we om hebben gevraagd is uitgevoerd.

Ik werk veel aan projecten voor de trams. Momenteel werk ik aan het project PMA - programma Noord-Albert metro 3, een overgangsproject. Ik voer studies/risicoanalyses uit in verband met de reizigers. Het doel is ervoor te zorgen dat het ontworpen systeem zonder gevaar is voor de gebruiker. Het kan gaan om signalisatie, sporen, bovenleidingen, rollend materieel (deuren die goed sluiten, enz.). Bij de signalisatie gaan we bijvoorbeeld na of het sein de juiste stand aangeeft om onder andere botsingen te voorkomen. Ik analyseer en implementeer risicobeperkende middelen.

Aan het begin van het project ga ik ter plaatse, soms alleen, om te verkennen, de omgeving te bestuderen, te zien waar de seinen zich bevinden, zodat ik de juiste analyses kan maken. En aan het einde voeren we de tests ter plaatse uit, de zogenaamde SAT’s.

Wat heeft je ertoe aangezet dit beroep te kiezen?

In mijn beroep moet ik ervoor zorgen dat de gebruikers hun reis in alle veiligheid kunnen afleggen. Ik vind het vanuit menselijk oogpunt geweldig en het draagt ook bij aan mijn eigen voldoening, omdat ik ook gebruikmaak van het openbaar vervoer.

Hoe ziet een goede werkdag er voor jou uit? Wat is het leukste aan jouw werk?

Als ik kan beginnen met een goede vergadering, waar alle technische aspecten uitgebreid aan bod komen, waar ik veel informatie kan krijgen en ik mijn analyses en mijn visie op dingen kan delen. Het motiveert me ook om de voortgang van mijn studies te zien en ik vind het fijn om op het terrein te gaan, dat zorgt voor afwisseling.

Welke kwaliteiten en opleidingen zijn volgens jou nodig voor dit beroep?

Ingenieur zijn. Kritisch en analytisch kunnen denken. En het gevoel van de reizigers begrijpen, empathie hebben.

Beschrijf de sfeer in jouw team. Hoe is het om daar te werken? Zijn jullie met velen?

Bij Safety TS (Transport Systems) werken we met 11 mensen. Het leuke aan ons team is dat we voor de helft uit vrouwen en voor de helft uit mannen bestaan. Dat is zeldzaam voor een zeer technisch beroep. En ik vind het geweldig dat we verschillende nationaliteiten hebben, dat is erg verrijkend. We vullen elkaar aan en iedereen brengt zijn eigen denkwijze aan. Dat zorgt ook voor een goede sfeer. We hebben heel wat vergaderingen samen, maar ik zie sommige mensen meer dan anderen.

Op welk project/welke prestatie ben je trots?

Mijn allereerste project, het project VDK (de halte). We hadden een nieuwe signalisatie geïnstalleerd, 3 wissels en het was bijna een splinternieuw systeem. Nu baseren we ons op dit systeem voor al onze installaties. Het heeft ons toegelaten een technisch referentiekader te creëren bij de MIVB. We maken hiervan gebruik bij elk project.

Safety Engineer bij de MIVB

Saloua biedt ons een kijkje achter de schermen van haar werk in het kader van het programma "Beaux Boulots".

Wil je ons team vervoegen?