Patrick, Technical Analyst
Hoe lang werk je bij de MIVB?
Ik werk al 2,5 jaar bij de MIVB. Ik kende iemand die bij de MIVB werkte en die op pensioen ging. Zo hoorde ik over de functie. Het bedrijf waarvoor ik 35 jaar gewerkt had, ging failliet, dus ik was blij dat ik bij de MIVB aan de slag kon.
Kan je ons een typische werkdag beschrijven?
Elke dag is anders. Als er incidenten binnenkomen vanop het net, worden deze eerst afgehandeld. Dit varieert van problemen met omroep-/muziekinstallaties in de stations of in de stelplaatsen, tot problemen met de realtimeborden in de stations. Daarnaast worden de lopende projecten behandeld, zoals studies voor de vernieuwing van omroepsystemen in de stelplaatsen en stations. Vooral het nieuwe besturingssysteem voor openbare omroep in de stations, het Maestro-project, vraagt veel tijd. We installeren nieuwe applicaties, controleren basisfuncties en bereiden de overgang voor van het oude systeem naar de nieuwe oplossing.
Heb je altijd dit beroep uitgeoefend? Kan je ons wat meer vertellen over je werkervaring?
Ik heb 35 jaar ervaring als systeemingenieur elektroakoestiek in een kmo. Eerst werkte ik in een technisch-commerciële functie, later als systeemingenieur in de studiedienst en uiteindelijk als projectleider. Nu werk ik al 2 jaar bij de MIVB in de cel Reizigersinformatie, wat ook met audio te maken heeft.
Wat heeft je ertoe aangezet dit beroep te kiezen?
Van tevoren is het nooit helemaal duidelijk wat een baan precies inhoudt, maar gaandeweg worden de pluspunten duidelijk. Een groot voordeel is de variatie en de mogelijkheid om locaties te bezoeken waar weinig mensen komen. Elk project is anders en biedt nieuwe uitdagingen.
Hoe ziet een geslaagde werkdag eruit? Waarvoor kom je met plezier uit je bed?
De dagelijkse variatie is een belangrijke troef. Ik werk deels op kantoor, maar ook op het net en in de stelplaatsen. Bijna alle afdelingen van de MIVB doen een beroep op de cel Reizigersinformatie voor het onderhoud van omroepinstallaties, reizigersaanduiders en klokken. Ik heb dus veel contact met mensen binnen de MIVB, zowel bij metro, tram als bus.
Welke kwaliteiten/opleidingen zijn volgens jou nodig voor dit beroep?
Een analytische geest en een degelijke algemene technische kennis zijn noodzakelijk.
Beschrijf de sfeer in je team. Hoe is het om daar te werken? Zijn jullie met velen?
De sfeer binnen het team is uitstekend. Er wordt hard gewerkt, maar er kan ook gelachen worden. Samen met 3 technici omvat de cel Reizigersinformatie 2 technisch analisten. De afdeling Telematics, waar Reizigersinformatie deel van uitmaakt, bestaat in zijn geheel uit een twintigtal mensen.
Op welk project/prestatie ben je trots?
Uit mijn vorige loopbaan ben ik trots op de noodomroepinstallatie in de Brusselse Noord-Zuid verbinding in opdracht van Infrabel. Binnen de MIVB ben ik trots op de opstart van het Maestro-project.
Heb je het gevoel dat je werk een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?
Het resultaat van ons werk is dagelijks merkbaar voor alle gebruikers van de metro en de premetro. Zowel de muziek, de omroepberichten als de realtimeborden dragen bij aan een comfortabele reiservaring op het MIVB-net. Dus ja, dit werk is zeker belangrijk voor Brussel en alle mensen die in Brussel het openbaar vervoer nemen.