Noha, Young Starter

Wie ben jij? Wat is je functie bij de MIVB?

Mijn naam is Noha en ik ben in september afgestudeerd. Op hetzelfde moment ben ik bij de MIVB begonnen. 

Momenteel bestaat mijn job erin de activa van de metrostations te beheren met als doel hun levensduur te optimaliseren. Activa zijn uitrustingen die in de stations aanwezig zijn zoals de poortjes, de brandkranen, het ventilatiesysteem, de buizen, enz. Ook de tunnels horen hierbij, maar niet het rollend materieel (de rails, de voertuigen, enz.).
 
Ik werk in de Speciale Studiedienst van Transport Systems. 

Wat heb je gestudeerd? En wat heeft je ertoe aangezet deze richting te kiezen? Op welke school heb je trouwens gezeten?

Ik heb aan de UC Louvain gestudeerd voor ingenieure in de elektromechanica met specialisatie energie. 

Wat me ertoe heeft aangezet deze richting te kiezen? In het laatste jaar middelbaar had ik een leerkracht wiskunde die vroeger ingenieur was. Hij heeft me enthousiast gemaakt voor een ingenieursstudie omdat hij zei dat het “leren leren” is en daar hou ik van.

Ik werd niet ontgoocheld, want tijdens mijn studies werden we al snel in het diepe gegooid. We moesten vaak ons plan trekken om dingen te produceren, problemen op te lossen met enkel wat documenten ter beschikking. Ik ben blij dat ik op deze manier heb geleerd en dat ik deze studies heb gevolgd, want deze kwaliteit komt niet alleen in mijn professionele leven van pas, maar ook in mijn dagelijkse leven.

En nu werk je bij de MIVB? Wat heeft je ertoe aangezet voor ons te kiezen?

Ik wil heel graag een impact hebben op het vlak van milieu- en energietransitie. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ik dat kon doen. Ik dacht eerst aan de energiewereld, omdat ik me daarin heb gespecialiseerd, maar die situeert zich vooral in de privésector. En daar gaat rendabiliteit volgens mij altijd boven transitie, milieu, het menselijke aspect ... 

De MIVB is een van de weinige bedrijven waarmee ik me verbonden voelde op het vlak van persoonlijke waarden omdat haar belangrijkste doel is om mensen te vervoeren en tegelijkertijd een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden (dus niet rendabiliteit boven alles). Dat is wat me hier aantrok, want ik vind dit een mooi doel met een ecologisch en sociaal aspect. Ik heb het gevoel dat ik de gemeenschap een dienst bewijs.

Hoe zijn je eerste dagen bij de MIVB verlopen?

Ik werd zeer goed onthaald. Ik kreeg eerst een algemene onboarding, waar ik uitleg kreeg over de goede praktijken bij de MIVB. Ik had er ook één met mijn HR manager en met mijn huidige mentor, Eric Descamps. 

Er werd me zeer snel uitgelegd hoe dingen in hun werk gaan, het was heel duidelijk. Ik denk dat iedereen blij was met de komst van een nieuw teamlid en ik werd als snel in het team opgenomen.

Het heeft dan ook niet lang geduurd voor ik me thuis voelde bij de MIVB.

Kan je me het principe van de verschillende opdrachten uitleggen? 

Het Young Starter-programma omvat 3 opdrachten van 8 maanden en de bedoeling is om de verschillende facetten van het beroep van ingenieur bij de MIVB te ontdekken.  Zo kom je te weten waar je van houdt, waar je minder van houdt, waarin je goed bent en wat je zou willen verbeteren ...

Het fijne aan dit programma is de begeleiding die je krijgt en die volgens mij van hoge kwaliteit is. Deze kan worden aangepast naargelang je behoeften: als je bijvoorbeeld je vaardigheden op het vlak van klantgerichtheid wil ontwikkelen, kunnen er jou opleidingen en/of activiteiten worden aangeboden, kunnen er ontmoetingen worden georganiseerd met bepaalde mensen om in die richting te evolueren. 

Je mentor wordt ook gekozen in functie van wat je wil ontwikkelen. In een periode van 5 maanden heb ik hier al heel veel geleerd, zowel wat soft skills als mijn persoonlijke ontwikkeling betreft en dat is superinteressant.

Bij de MIVB werken mensen met heel uiteenlopende profielen (verschillende leeftijden, achtergronden, meningen, enz.) en je moet leren om met deze mensen samen te werken. Het doel is niet dat iedereen het met elkaar eens is, maar wel om samen vooruit te komen.

Tijdens een opleiding “de geheimen van efficiënt vergaderen” ben ik me bewust geworden van het feit dat je in deze context te maken kan hebben met mensen die het niet met jou eens zijn en heb ik geleerd om daarmee om te gaan. Het is een superbelangrijke en interessante tool om met dit aspect om te gaan en vooruit te blijven gaan. Het heeft me op veel vlakken de ogen geopend.

Is er een verwezenlijking of project waarop je bijzonder trots bent?

Ik heb bijgedragen aan de inventarisering van de activa van de metrostations.  Ik heb een soort van boomstructuur gemaakt van de verschillende uitrustingen, wat nooit eerder werd gedaan bij de SSD.

De bedoeling van deze boomstructuur is dat ze door iedereen kan worden gebruikt, maar ze zal vooral nuttig zijn voor de afdeling Asset Management (beheer van de activa). Zij bestuderen namelijk de activa en maken de juiste investeringskeuzes tijdens hun volledige levensduur. Zo zullen zij over een lijst beschikken van alles wat bestaat en geen enkele informatie mislopen.

Het was zeer verrijkend omdat ik heb moeten samenwerken met verschillende mensen zoals experts ter zake en ik heb het geluk gehad dit project te mogen coördineren. 

Ik ben daar trots op, want het was de eerste keer dat mijn mentor me verantwoordelijkheid gaf en het is goed verlopen. Ik ben dankbaar dat hij me de vrijheid heeft gegeven om dit project te coördineren.

Mocht je slechts één ding mogen noemen van het parcours dat je tot nu toe hebt afgelegd, wat zou dat zijn?

TRAJECT.
Ik voel me goed begeleid, er wordt bijzondere aandacht besteed aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik zie het als een investering in mij als werkneemster, maar ook als individu. Deze tools zijn zowel nuttig in mijn professionele als mijn persoonlijke leven, uiteindelijk gaat het om je ontwikkeling als mens.

Op deze manier investeren in mensen is een van de grote sterktes van de MIVB. Ze zorgt ervoor dat we beter worden in ons beroep, maar ook in ons privéleven. 

Wil je meedoen?