Nicolas, bouwingenieur
Wat houdt je functie bij de MIVB in?
Ik ben afdelingsmanager, met andere woorden een projectmanager die verschillende civieltechnische projecten beheert. Mijn eerste taak bestaat eruit nieuwe tram- en metroinfrastructuurprojecten te beheren, zoals de aanleg van nieuwe metrolijnen of de renovatie of verbouwing van stations. Daarnaast help ik de ontwerpend ingenieurs die verschillende projecten van de MIVB analyseren, ontwikkelen en de bouwvergunningen aanvragen om ze uit te voeren.
Hoe lang werk je er al?
Ik werk al 13 jaar bij de MIVB.
Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?
Een beetje per toeval. Ik heb meer dan vier jaar in een heel andere sector gewerkt die verband houdt met techniek en ontwikkeling, die van de energie. Op een dag wilde ik in een heel ander domein werken. Als Brusselaar solliciteerde ik bij de MIVB, een bedrijf dat ik goed kende.
Heeft de MIVB aan je verwachtingen voldaan?
Ja, en dat blijft ze doen! Ik heb nog steeds het gevoel dat ik op de juiste plaats ben en ik blijf doen waar ik van hou.
Hoe verliep je professionele integratie?
In het begin was het vrij intens. Als je bij een nieuw bedrijf aan de slag gaat, ontdek je een nieuwe functie en nieuwe mensen. Ik kende niemand bij de MIVB en ik had nog nooit met het bedrijf samengewerkt. Toch werd ik in die tijd heel goed opgevangen en kreeg ik echt een kijkje achter de schermen van wat de MIVB wilde bereiken.
Als je je eerste dag vergelijkt met vandaag: hoe ben je vooruitgegaan?
In de loop van de tijd heb ik grotere projecten met meer verantwoordelijkheden aangenomen. Ik heb veel technische aspecten uit de spoorwegsector ontdekt, maar wat me echt professioneel vooruit heeft geholpen, is het feit dat ik met zoveel verschillende profielen mag samenwerken. Bij de MIVB is er een enorme diversiteit aan beroepen en persoonlijkheden met verschillende achtergronden. Met meer dan 10.000 MIVB’ers is het veruit de grootste werkgever van Brussel. Het menselijke aspect staat echt voorop bij de MIVB.
Waarom werk je bij de MIVB?
Ik hou van de verscheidenheid aan jobs bij de MIVB. De mogelijkheden zijn eindeloos voor wie dat wil en iedereen is vrij om zich naar eigen goeddunken te ontwikkelen. Niemand heeft me ooit gedwongen om van baan te veranderen, ook al zou ik mijn kennis goed kunnen gebruiken voor een andere afdeling. Het is fijn om te weten dat je niet in een keurslijf zit dat je niet toelaat om van ander werk te kunnen uitvoeren zonder van bedrijf te veranderen.
Wat hebben je collega's je geleerd?
Het is heel verrijkend om samen te werken met mensen met verschillende achtergronden en andere werkwijzen. Het is heel inspirerend, omdat ze op een andere manier naar dingen kijken en dat verrijkt ons professionele leven.
Voor welk project/welke taak heb je onlangs in teamverband moeten werken?
Ik kan mijn werk niet alleen doen. Bij de MIVB hebben mensen die niet weten hoe ze in een team moeten werken eerlijk gezegd geen plaats, tenminste in mijn beroepsgroep.
Voel je je gewaardeerd?
Ja. De MIVB waardeert haar werknemers. Wat we doen voor Brussel en voor mobiliteit in het algemeen is ook waardevol.
Wat geeft je voldoening?
Ik heb het voordeel dat het resultaat van mijn werk zichtbaar is, bijvoorbeeld als ik langs een station of een nieuwe tramlijn loop, en dat is heel motiverend. Het geeft voldoening om te weten dat wat je doet een verschil maakt.
Het is ook goed om te zien dat mensen onze nieuwe metrolijnen of andere projecten aanschouwen en tegen ons zeggen: "Dat hebben ze echt snel gedaan!
Is je job stimulerend/uitdagend en waarom ?
Er zijn zowel technische als menselijke uitdagingen. Dat dwingt ons ertoe om dagelijks oplossingen te vinden. Hierbij hebben wij een belangrijke rol te spelen.
Heeft u het gevoel dat uw baan een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?
Absoluut! Als je Brussel neemt en de bussen, trams en metro's weghaalt, is de hoofdstad niet meer hetzelfde. Dus ja, wat wij doen is zichtbaar en speelt een belangrijke rol voor de hoofdstad. Als we 50 jaar geleden in Brussel niet zo'n vervoersnetwerk hadden ontwikkeld, zouden we nu een hoop problemen gehad hebben.
Laten we het hebben over innovaties. Welk project in het bijzonder springt eruit voor jou?
Wat betreft openbaar vervoer en spoorwegen, kunnen we in België genieten van een zeer sterke cultuur, die uniek is in de wereld. Dankzij deze geschiedenis zijn we goed in wat we bij de MIVB doen.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van je baan?
Er is nooit een saai moment. Mijn baan is niet eentonig en ik weet nooit hoe mijn dag zal verlopen. Ik verwacht altijd verrassingen. Naar mijn mening is de veelzijdigheid van mijn dagelijkse routine een echt pluspunt.
Ben je tevreden over wat de MIVB te bieden heeft?
Wat het salarispakket betreft, denk ik dat de MIVB competitief blijft op de markt. Je staat er niet per se bij stil, maar de MIVB biedt een vrij aangename werkomgeving met veel ruimte voor ontwikkeling en een goed evenwicht tussen werk en privé.
Wat zou je zeggen tegen iemand die aarzelt om te solliciteren bij de MIVB?
Er zijn veel vooruitzichten als je bij de MIVB komt. Je kan je op elk moment van je carrière ontwikkelen en van richting veranderen.
Het evenwicht tussen werk en privé is ook heel goed. Dat wil niet zeggen dat je minder werkt bij de MIVB, maar elke avond ben je thuis, tenminste wat mijn job betreft. We hebben het voordeel dat we niet ver van huis en in Brussel werken. Voor mijn vorige job reisde ik veel. IIk ging bijna dagelijks de weg op of nam het vliegtuig. Nu ik voor de MIVB werk, heb ik meer tijd voor mezelf en mijn gezin.
Tot slot is alles wat we doen zichtbaar en bevredigend.