Nasr, beheerder coördinatie onderhoud

Wat houdt jouw job juist in? Waar ben jij dagelijks mee bezig?

Acht jaar geleden ging ik aan de slag bij de MIVB, maar ik wist al best goed wat ik kon verwachten en waarom ik hier wilde werken. Mijn vader is namelijk chauffeur bij de MIVB en we namen als gezin altijd de bus of tram, dus het voelde heel vertrouwd. Mijn vader vertelde ook vaak over de positieve sfeer en de doorgroeimogelijkheden op z’n werk. Dus toen ik afgestudeerd was als mechanicien-automaticien aan Don Bosco, heb ik meteen gesolliciteerd. En het beeld van de MIVB als bedrijf dat mijn vader schetste, komt helemaal overeen met hoe ik het zelf ervaar.

Ik ben begonnen als technieker aan de ‘bogies van de tram’ — het onderstel met wielen en assen. Na vier jaar wilde ik een uitdaging en werd ik chef en nu werk ik als Beheerder Coördinatie Onderhoud (BCO) voor de afdeling speciale voertuigen en het schildertunnelatelier

Mijn dag begint met prioriteiten bepalen: wat is er vannacht gemeld, wat moet eerst aangepakt worden? Daarna bespreek ik het met de ploegchefs, doe ik terreinrondes, check ik of de teams oké zijn, en daarna volgt overleg, projectopvolging, bestellingen, rapportage… Mijn schema is redelijk constant qua werkuren, meestal is dat tussen 7u en 16u samen met mijn ploeg. Maar het gebeurt dat ik eens een nachtshift meedraai wanneer een onderhoud of herstelling in de nachtploeg uitgevoerd moet worden. 

Wat spreekt jou aan bij de MIVB?

Ik hou van complexiteit. En van mensen. Hier krijg ik allebei. Ik werk namelijk niet enkel met mijn eigen ploeg. Ik werk samen met carrossiers, lassers, elektriciens, ingenieurs, planners... Hier zit je nooit op een eiland. De samenwerking is organisch. Als iemand van een andere ploeg hulp nodig heeft, dan help je. En omgekeerd. Dat is onze reflex.

Ook de sfeer zit goed. Met de andere BCO’s drinken we elke ochtend een koffie samen. Het is ons vaste moment om te coördineren, bij te praten en te lachen. En soms gaan we op vrijdag iets drinken. Het mag ook plezant zijn.

Ik vond het in het begin zeer boeiend om te zien dat er zo veel meer is dan enkel de bussen, trams en metro’s die je ziet rijden. Er zijn tal van uitdagende en technische jobs die achter de schermen nodig zijn om alles vlot te laten draaien en rijden bij de MIVB. Het is een indrukwekkend en groot bedrijf. Daarnaast is de communicatie rond interne opleidingen of vacatures heel transparant; er zijn overal schermen of posters en informatie op het interne netwerk waar gecommuniceerd wordt over nieuwe uitdagingen. Het mooiste is wanneer je mensen ziet groeien. Als ze zich goed voelen in hun job — daar haal ik energie uit.

Vind je jouw job uitdagend?

Ik schakel tussen administratie, terreinwerk en people management. Geen enkele dag is dus hetzelfde. Ik hou van die variatie en het helpt mij om elke dag bij te leren.

De voertuigen in mijn afdeling zijn niet de standaard trams of bussen, maar interventiewagens: depanneuses, speciale aanhangwagens, werkvoertuigen voor sporenherstellingen. Sommige bestaan maar in vijf exemplaren. Unieke voertuigen betekent dat elk probleem en elk systeem een andere oplossing vraagt. Dat maakt het uitdagend.

Daarnaast is kunnen doorgroeien voor mij een uitdaging die ik graag aanga. Ik veranderde niet van functie omdat ik het beu was, maar omdat ik meer wilde leren. De job die ik nu doe, had ik acht jaar geleden niet gekend. Maar door nieuwsgierig te zijn, te praten met collega’s, groeide mijn interesse. En ik ben blij dat ik die stap gezet heb. 

Wat zou jij zeggen tegen iemand die overweegt om bij de MIVB te werken?

Ik voel me hier goed, ik ben fier om deel uit te maken van deze familie. Je wordt hier niet aan je lot overgelaten. Wanneer je start, word je begeleid, opgeleid en opgevangen. Je staat er nooit alleen voor.

Als je graag wil komen werken bij de MIVB, denk ik dat het belangrijk is dat je gemotiveerd bent en open staat voor ontwikkeling, zowel in je carrière als op persoonlijk vlak. Je wordt hier echt gestimuleerd om vooruit te kijken en opleidingen te blijven volgen. Als je wil groeien, dan kan dat hier. Je moet alleen durven en volhouden.

Wil je met ons mee?