Michel, beheerder coördinatie onderhoud

Michel, hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Ik heb gedurende 33 jaar in een kartonfabriek in Brussel gewerkt. Het bedrijf ging failliet en ik kwam zonder werk te zitten. Mijn vroegere verantwoordelijke was bij de MIVB aan de slag gegaan en stelde me voor om in zijn team te komen. Het is nu een jaar geleden dat ik bij de MIVB aangeworven werd als Beheerder Coördinatie Onderhoud (BCO).

Beheer je een groot team?

In onze cel zijn we met 3 BCO’s: één voor «sporen en werkzaamheden», één voor «laswerkzaamheden» en één voor «bovengrondse tube». Ik ben BCO voor sporen en bovengrondse werkzaamheden.

Als BCO ben ik verantwoordelijk voor een team van 27 medewerkers, waaronder 3 brigadiers die in een dag-nachtbeurtrol zitten. We werken in 2 shifts, 7u30-16u en 22u-6u.

Je werkt dus ‘s nachts?

Doordat we met drie BCO’s zijn, wisselen we de dag-nachtprestaties af. Voor mij verandert dat niets om ’s nachts te werken. Ik beheer mijn werk op dezelfde manier, ik moet even vaak ’s nachts als overdag buitenkomen, dat verandert niets, behalve dat het rustiger is en ik dus meer tijd heb om mijn e-mails te lezen.

Wat zijn je dagelijkse taken?

We doen verschillende dingen, in het bijzonder administratie en werkzaamheden op het net. Wat de administratieve taken betreft, moeten we bijvoorbeeld Exceltabellen invullen in verband met arbeidsongevallen, verbeteringen, opvolgingen van aankopen, opvolgingen van samenwerkingsgesprekken, van absenteïsmegesprekken, … Wat het nettoezicht betreft, gaan onze teams de stad in, elke dag in een bepaalde sector, en herstellen ze alle anomalieën die ons gemeld worden door de cel Nettoezicht.
We houden ons bezig met alles wat zich tussen de rails bevindt en alles wat zich op 35 cm aan beide kanten van de rails bevindt. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het wegdek, een gat in de weg, een versleten of beschadigde rail, een scheur, gaten voor de zwakke weggebruikers, enz. We houden ons ook bezig met de vervanging van minispoorstukken.

Zijn er lopende projecten?

Ik wil de arbeidsomstandigheden verbeteren, dat is mijn project! Dat gaat van nieuwe uitrustingen, over lampen (led), nieuwe helmen, enz. Tegelijkertijd zijn we verplicht te evolueren. Vooral voor nachtwerk moeten we investeren in minder lawaaierig materiaal, om te vermijden dat we de burgers storen! We proberen sneller te gaan om de situatie sneller te herstellen en zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.

Wat heeft je ertoe aangezet bij de MIVB te werken?

Ik had er gewoon veel zin in! Ik heb in mijn leven altijd gewerkt. Ondanks mijn rugproblemen, wilde ik toch opnieuw aan het werk. En wat me vooral verbaasd heeft, is dat leeftijd hier bij de aanwerving weinig belang heeft! In bedrijven wordt gewoonlijk de voorkeur gegeven aan jonge profielen, maar hier wordt er geen onderscheid gemaakt. Dat is zeldzaam! Tijdens mijn gesprek is mijn leeftijd op geen enkel moment aan bod gekomen. En het beroep is aangenaam, zowel op kantoor als op het terrein.

Wat zou je zeggen tegen iemand die werk zoekt?

Kijk naar de dienst die we leveren! Dankzij de MIVB kunnen elke dag om en bij het miljoen mensen zich verplaatsen.
Er heerst ook een zeer goede sfeer in mijn cel, en ik werd erg goed onthaald en geholpen door mijn collega’s. Ik begrijp echt niet waarom het zo moeilijk is om collega’s voor mij te vinden, want de MIVB is een werkgever die heel dicht bij zijn werknemers staat en die hen enorm veel voordelen biedt. En vooral, ze biedt ons allemaal, elk op zijn niveau, de mogelijk om te evolueren en de dingen te laten evolueren.