Hugo, Young Starter

Wie ben jij? Wat is je functie bij de MIVB?

Mijn naam is Hugo. Ik ben Young Starter sinds september 2022 en ben nu aan mijn 3de opdracht bezig. Het programma bestaat uit 3 opdrachten van telkens 8 maanden. Ik heb het geluk gehad mijn eerste opdracht bij de metro te mogen volbrengen (Operations – BUM) in het kader van het beheer van de incidenten (alle soorten). Het was een strategische opdracht die me in contact bracht met de directie van de BUM omdat het de organisatie, de structuur betreft. 

Dit omvatte het aspect “onderzoek van de incidenten” en de structurering rond “het beheer van incidenten in real time en achteraf”. Zo krijgen we een idee van de ernst en kunnen we bepalen tot welk niveau de informatie moet worden doorgegeven. 
Mijn tweede opdracht heb ik volbracht bij Infrastructure in het kader van de renovatie van de tramstelplaats in de Koningslaan. Ik hield me bezig met de technische coördinatie van de s ysteemarchitectuur: de behoeften verzamelen bij de klant, de werkzaamheden opvolgen, ervoor zorgen dat de technieken met elkaar worden verweven, enz.

Nu ben ik teruggekeerd naar Operations, waar ik me bezighoud met de software voor de planning van de bestuurders en het beheer van de voertuigen. Dit betreft voornamelijk de Business Units Tram en Bus. We rollen momenteel een nieuwe versie uit, er is dus het luik configuratie, maar ook de opleiding en de opvolging van de medewerkers die deze software gebruiken.

Wat heb je gestudeerd? En wat heeft je ertoe aangezet deze richting te kiezen? Op welke school heb je trouwens gezeten? 

Ik ben Frans en ben mijn opleiding begonnen in Frankrijk in een ingenieursschool (allround) in Marseille. Ik heb deze brede richting gekozen omdat ik niet zeker wist wat ik wou doen.

Daarna behaalde ik een tweede diploma om me te specialiseren. Ik heb eerst gezocht in de partneruniversiteiten van mijn school en de voorgestelde masters. Ik woonde in het noorden van Frankrijk en ben naar Brussel gekomen omdat dit niet ver was en ik interesse had in elektromechanica in de vervoerssector (auto- en spoortechnologieën). Ik studeerde aan de polytechnische school en woon nu in België.

En nu werk je bij de MIVB. Wat heeft je ertoe aangezet voor ons te kiezen? 

Ik werd gecontacteerd door de MIVB, die me haar programma voorstelde. De 3 opdrachten, de kennismaking met de sector en het feit dat het niet meteen een vaste job was bevielen mij, omdat ik graag van alles proef. De begeleiding die binnen dit programma is voorzien, lijkt me een mooie opstap van de school naar de arbeidswereld. 

Je ondertekent wel een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, wat wil zeggen dat je ervoor gaat. Ik heb dan ook zin om op middellange termijn bij de MIVB te blijven, want ik voel me er goed! Het feit bij te dragen aan het leven in Brussel, dingen te kunnen verbeteren en een concrete impact te hebben geeft veel voldoening.

Hoe zijn je eerste dagen bij de MIVB verlopen? 

Ik werd zeer goed onthaald en in het team opgenomen. Mijn eerste mentor had een goed uitgewerkte planning voor mij voorbereid waardoor ik heel wat medewerkers en medewerksters kon ontmoeten. We hebben de stelplaatsen bezocht, de mensen op het terrein ontmoet, de bestuurders vergezeld... in het bijzonder bij de Metro. Ik heb er zelfs mee mogen rijden! 😉

Het feit een groep van Young Starters te zijn is ook fijn omdat we een team vormen en wanneer er bijvoorbeeld opleidingen zijn volgen we deze allemaal samen.

We hebben elk per opdracht een mentor die het beroep, het terrein kent en een HR-manager die ons tijdens het volledige traject opvolgt en een neutrale kijk heeft. Zo kunnen we altijd bij iemand terecht wanneer dat nodig is.

Kan je me het principe van de verschillende opdrachten uitleggen? 

Je krijgt een lijst met opdrachten en daaruit kan je die kiezen die je interesseren. Je kan zelfs de mentor ontmoeten om te zien of het klikt en/of om meer informatie te vragen.

Zodra je de opdracht hebt gekozen, wordt je een mentor toegewezen die je dagelijks zal aansturen en brengt de HR-manager alles in orde op het vlak van HR. Er worden opleidingen georganiseerd om ons te helpen evolueren in die 2 jaar en specifieke kennis te verwerven, bijvoorbeeld op het vlak van projectbeheer. In Frankrijk heb ik al veel gehoord over dit soort initiatieven, maar er werden geen ontwikkelingsplannen voorzien. Bij de MIVB krijg je alle tools die je nodig hebt en word je echt geholpen.

Doordat de opdrachten zo gevarieerd zijn (een strategische, een operationele en een technische opdracht), proef je van alles en kan je soms zelfs je eigen opdracht vormgeven als je bijzondere interesse hebt in een bepaald domein. Een atypisch voorbeeld: een Young Starter uit onze groep die gepassioneerd is door alles wat met video te maken heeft, is zelf naar de Communicatieafdeling gestapt en heeft de kans gekregen om daar een opdracht van 8 maanden te volbrengen in ons multimediaproductieteam, terwijl hij eigenlijk een opleiding in de luchtvaart heeft genoten!

Op persoonlijk vlak hebben we de mogelijkheid om verschillende opleidingen te volgen om de soft skills te verwerven die ons kunnen helpen in ons dagelijks werk.  Ook praten met onze collega’s helpt ons enorm. 

De begeleiding zelf kan verschillen naargelang de mentor, daar iedereen anders is. Ikzelf werd zeer goed begeleid. Mijn eerste mentor heeft er met name voor gezorgd dat de overgang goed verliep toen ik aan mijn 2de opdracht begon.

De mentors nemen veel tijd voor ons omdat ze begrijpen hoe belangrijk het is om te worden begeleid.
Er zijn ook momenten voorzien tussen de Young Starters, waar we onze ervaringen delen en gewoon een fijne tijd samen doorbrengen!

Is er een verwezenlijking of project waarop je bijzonder trots bent? 

Als ik er een moet kiezen zou ik zeggen: het beheer van de incidenten bij de Metro. Tijdens dit proces zijn we eerst op ontdekking gegaan, om dan het uitgevoerde werk te vereenvoudigen door zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de werkelijke behoeften van het terrein en zo tot het eindresultaat te komen. Dit is geleidelijk gebeurd, door te praten met de betrokken personen. Het resultaat is bruikbaar, wordt gebruikt en is naar mijn gevoel echt nuttig. 

We hebben een geoptimaliseerd werkinstrument kunnen aanreiken om de incidenten te beheren, wat cruciaal is om snel beslissingen te kunnen nemen en de terreinmedewerkers op een efficiënte manier te begeleiden. 

Als ik het goed begrijp loopt je laatste opdracht bijna af? En nu? 

Ja! Maar doordat ik een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur heb, kan ik mijn avontuur verderzetten dankzij het systeem van interne mobiliteit dat me de mogelijkheid biedt te solliciteren voor functies die vrijkomen en me interesseren. 
Het positieve is dat je je hier als Young Starter op kan voorbereiden, omdat je van bij het begin weet dat het eerste deel van je loopbaan 2 jaar duurt. Je kan vooruitkijken. 

We worden steeds begeleid door onze HR-verantwoordelijke, de recruiters en andere personen om te bekijken welke richting we uit willen. De HR-leden kunnen onze profielen voorstellen aan de teams en naar mogelijkheden zoeken of we kunnen zelf rechtstreeks naar de managers stappen.

Er werd een ware structuur opgezet om ons te helpen. Ikzelf heb nog niet gesolliciteerd, maar ik weet wel dat ik bij de MIVB wil blijven, en dan in het bijzonder bij Operations vanwege het menselijke contact en het werken op het terrein.

Mocht je slechts één ding mogen noemen van het parcours dat je tot nu toe hebt afgelegd, wat zou dat zijn? 

SAMEN. 
Tijdens mijn eerste twee opdrachten leerde ik alle diensten kennen en besefte ik dat we allemaal hetzelfde doel nastreven. In het algemeen heerst er een groot samenhorigheidsgevoel bij de MIVB, de mensen zijn trots op wat ze doen en om te kunnen helpen (bijspringen, vragen beantwoorden, enz.).
Hoewel mijn eerste opdracht slechts 8 maanden heeft geduurd, heb ik mijn afscheid kunnen vieren met een drink met een vijftiental personen, waaronder de directie van de Metro. De integratie verloopt hier vlot en de interacties zijn bijzonder: beschikbaarheid, openheid, respect ...

Wil je meedoen ?