Hilario, verantwoordelijk voor maintenance Engineering metro
Hilario, verantwoordelijke voor maintenance engineering in de technische afdeling van de metro, legde een indrukwekkende weg af. Zijn job? De strategische opvolging en het onderhoud van de metro's. Hij vertelt er ons meer over...
Wat betreft het onderhoud van de metro zijn er de operationele managers, die de technische teams coördineren, en ook de technische en de bouwkundige verantwoordelijken, die instaan voor de planning van de taken. De metro’s worden als het ware geleverd met een handleiding. Het is onze taak om deze handleiding te vertalen in operationele procedures, het werk op te splitsen in verschillende shifts, etc. om ervoor te zorgen dat de technische teams hun werk kunnen doen.
Kan je ons meer vertellen over jouw carrière?
Na een opleiding in civiele werktuigkundige aan de UCL kreeg ik de kans om deel te nemen aan een aantal leuke projecten: ik werkte in ontwikkelingssamenwerking in Mozambique, daarna werkte ik aan de universiteit, in de farmaceutische sector, in een vereniging… en tenslotte, 6 jaar later, belandde ik bij de MIVB. Ik wilde een technische job waarbij ik met veel mensen in contact kom, en die vond ik bij de MIVB. Ik werk samen met heel verschillende mensen, wat het werk super interessant maakt. Bovendien heb ik de kans om te werken voor een bedrijf dat een echte missie heeft: het biedt een dienst aan de mensen, met een milieubewuste roeping, allemaal met een lokale insteek. Ik woon al 20 jaar in Brussel en blij dat ik kan bijdragen aan het leven in de stad.
Hoe kwam je bij de MIVB terecht?
Ik had het geluk om per toeval op de vacature te botsen, omdat mij werd gevraagd om ze te verspreiden via het alumni-netwerk van de universiteit. Ik speelde fair-play en verspreidde de vacature toch verder... en ik werd geselecteerd! Zo kwam ik in oktober 2015 als projectleider bij de MIVB, voordat ik naar mijn huidige positie doorgroeide. In deze jaren heb ik op organisatorisch niveau kunnen werken, maar ook op het terrein. Deze ervaring is een echte troef om de technische teams te voorzien van wat ze elke dag nodig hebben.
Wat hebben de technische teams nodig voor het onderhoud van de metro's?
Ten eerste, de procedures. Het is een beetje zoals met als een auto die na 100.000 km naar de technische controle moet gaan. Hetzelfde geldt voor de metro. Na een bepaalde tijd – gedefinieerd in tijd of aantal kilometers – moeten de metro’s een bepaald onderhoud krijgen: onderdelen vervangen, wielen opnieuw profileren, de onderkant van de carrosserie schoonmaken, enz. We moeten ook al deze acties kunnen traceren, om te weten wat er is gebeurd met welk voertuig en wanneer. Dit alles moet dus worden gecodeerd, iets waarvoor specifieke software nodig is. Er is ook het menselijk management: het werk moet haalbaar zijn, we moeten bijvoorbeeld ook vermijden dat alle onderhoudsbeurten samenvallen.
Hoeveel mensen heb je nodig om dit te organiseren?
In totaal telt mijn team ongeveer 15 mensen, met specifieke taken: technische opleiding, software tools, de link met de inkoopafdeling om het nodige materiaal te bestellen, kwaliteitsopvolging, opvolgen van de prestatie-indicatoren… We moeten ook nieuwe procedures voorzien met de komst van de nieuwe M7-metrostellen. Het zijn nieuwe voertuigen met spitstechnologie. Dat is echt boeiend!