Gaylord, elektromechanicus metro

Als de metro’s elke dag uit de remise rijden, is dat een beetje aan hem te danken. Gaylord Trouillet is elektromechanicus bij de MIVB en houdt zich in het bijzonder bezig met de draaistellen, het wielensysteem waardoor de metrostellen kunnen rijden, zeg maar.

Elektromechanicus bij de MIVB en meer precies bij de metro, waaruit bestaat dat?

Ik ben al bijna 7 jaar elektromechanicus bij de MIVB. Ik werk in de Delta-remise, in de werkplaats van de draaistellen. Samen met mijn collega’s van die werkplaats voeren wij preventief onderhoud uit aan de draaistellen (het gemotoriseerde deel van de metro). Naast dit preventieve onderhoud gebeurt het ook dat wij moeten ingrijpen bij een draaistel dat een defect of een mechanisch probleem heeft, en ook dan staan wij altijd paraat. Wij weten dat ons werk van essentieel belang is, omdat het ons in staat stelt een zo groot mogelijk aantal metrostellen in orde te hebben, zodat zij op het net kunnen rijden en zo al onze passagiers naar hun bestemming kunnen brengen.

Draaistellen onderhouden, gezien hun afmeting en gewicht, dat is vast niet zo evident?

Dat is zeker! Om te beginnen moeten we de hele metro optillen om eraan te kunnen. Een metro bestaat uit meerdere wagons en elke wagon heeft twee draaistellen. Om die op te tillen, wordt een lift gebruikt. De twee te vervangen draaistellen worden vervolgens verwijderd en twee nieuwe draaistellen, die al zijn onderhouden en in onze werkplaats beschikbaar zijn, worden gemonteerd. De gebruikte draaistellen die onder de metro vandaan worden gehaald, worden vervolgens met een lift naar een lager niveau in de stelplaats gebracht. Het preventief onderhoud wordt uitgevoerd door verschillende brigades (mechanica, elektriciteit, pneumatica/hydraulica, koppeling en omvorming). Als alle onderdelen negkeken en onderhouden zijn, worden ze weer op het draaistel gemonteerd. Het draaistel wordt dan opgeborgen in de draaistelloods en zal later worden gebruikt om andere draaistellen die onderhoud nodig hebben te vervangen. De cyclus gaat zo door.

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen ?

Ik heb elektromechanica gestudeerd aan de Provinciale Technische Hogeschool Maurice Herlemont in La Louvière (L'école des arts et métiers). Daar leerde ik eerst draaien op de machine en huishoudelijke elektriciteit. Daarna heb ik een automatiseringsoriëntatie gevolgd, waarbij ik kennis opdeed op het gebied van elektriciteit, automatisering, elektronica, hydraulica en pneumatica. Ik werkte twee jaar voor Caterpillar. Na de sluiting van het bedrijf heb ik geprobeerd over te stappen naar andere jobs (verkoop, telecommunicatie, enz.), maar dat lukte niet. Ik ben duidelijk gemaakt voor een puur technische job. Zo kwam ik in 2014 bij de MIVB terecht als onderhoudsmedewerker in de draaistelwerkplaats en ik ben er nog altijd.

Nog altijd gelukkig, zeven jaar later?

Ik heb het geluk dat ik in een team terechtkwam waar ik welkom was, met collega's die hun kennis aan mij hebben doorgegeven. Vandaag vormen wij een hecht team: het zijn maatjes, vrienden, in zekere zin zelfs een familie. Ik hou van de sfeer binnen het team, de onderlinge hulp in tijden van nood. Ik vind het ook fijn dat ik werk voor een bedrijf dat een brede waaier aan opleidingen aanbiedt, die voor iedereen toegankelijk zijn, en waar veel doorgroeikansen zijn. Ik hoop in de toekomst een verantwoordelijke functie te krijgen en ik doe elke dag mijn best om dat te bereiken. En ten slotte, tijdens deze coronacrisis behoorden en behoren wij nog altijd tot de essentiële sectoren, en ik ben er trots op dat ik daaraan op mijn niveau kan bijdragen.