Florent, technisch expert voor de uitvoering van metroprojecten
Florent Legrain werkt in de splinternieuwe metroremise Erasmus. Amper 29 is deze jonge MIVB’er en is technisch expert voor de uitvoering van metroprojecten. Hij heeft al heel wat ervaring en vooral een brede glimlach. En bovendien sinds dag één enorm gemotiveerd. We ontmoetten hem om meer te weten over zijn loopbaan en zijn functie.
Kan je ons eerst en vooral vertellen wat jouw job juist inhoudt?
Mijn takenpakket is erg uitgebreid, er is een deel beheer van de stelplaats. Zo beheren we bijvoorbeeld elke beweging van elk metrostel in de remise. Maar er is ook een luik technische interventies. We doen ook noodinterventies op het net. Op technisch vlak herstellen we metro’s en doen we hoofdzakelijk de depannages. We verzorgen ook testen voor het moderniseringsproject van de metro. Metro’s moeten zich uiteraard in goede staat bevinden om het net te kunnen bedienen. En daar bovenop komt nog een deeltje projectbeheer.
Hoe kwam je bij de MIVB terecht?
Ik startte hier na mijn studies, toen ik 18 jaar was. In 2021 was ik hier dus al tien jaar aan de slag. Ik studeerde elektriciteit - automatisering in het beroepsonderwijs in Gembloux. Ik kwam in Brussel wonen op mijn 17de, want ik wilde in een bruisende stad wonen. Het was gemakkelijker om me binnen Brussel te verplaatsen dan in het kleine dorp waar ik woonde. Ik solliciteerde spontaan bij de MIVB en werd aangenomen.
Waarom koos je voor de MIVB?
Ik kreeg meerdere voorstellen toen ik afstudeerde op school, maar ik had geen zin om in de bouw te werken. Ik zag mezelf eerder in een industriële omgeving, en meer bepaald richting signalisatiesystemen. Ik hield wel van het vervoer, het is tof om aan grote voertuigen te kunnen werken. Aangezien ik in die tijd nog geen rijbewijs had, koos ik voor de metro in plaats van de bus.
Welke voordelen zijn er als je werkt bij de MIVB?
Diversiteit is het belangrijkste voordeel. We vervelen ons nooit! En er zijn enorm veel doorgroeimogelijkheden. Of het nu binnen dezelfde functie is, of naar een andere functie. We hebben de kans om te werken met de nieuwste technologieën dankzij de nieuwe voertuigen en het nieuwe signalisatiesysteem. Je kan dus enorm veel bijleren. We kunnen ook zelf ideeën voorleggen. Ik heb bijvoorbeeld mijn informaticakennis kunnen gebruiken om tools aan te maken voor het beheer van de stelplaats. De MIVB is bovendien een goede werkgever die heel wat extralegale voordelen biedt.
Kreeg jij ook de kans om door te groeien? Hoe zie jij jouw toekomst?
Ik startte bij de MIVB als onderhoudsmedewerker en ik bleef twee jaar in die functie. Daarna werd ik technisch expert. Na zes jaar ben ik doorgegroeid naar mijn huidige job. Daarbij komt het luik projectimplementatie. Er zijn heel wat nieuwigheden, waaronder het nieuwe metrostel M7. Er is zoveel te ontdekken! De voertuigen zijn splinternieuw, je moet ze dus leren kennen. En er is ook een nieuw signalisatiesysteem in de stelplaats Erasmus. Mijn werk is erg divers en dat maakt het boeiend.