Emre, technisch klerk tram

Emre, kan je ons uitleggen wat een technisch klerk bij de tram is en wat hij doet? 

Ik werk al 2 jaar als elektromecanicien bij de tram in de stelplaats van Elsene, één van de grootste tramstelplaatsen van de MIVB”. Ik ben “technisch klerk”, wat wil zeggen dat ik in zekere zin de huisarts van de tram ben. De tram is mijn patiënt, en wanneer hij symptomen vertoont, moet ik een diagnose stellen en nagaan wat er niet werkt. Om de oorzaak van het defect op te sporen en te vinden, hebben wij meerdere instrumenten ter beschikking: de multimeter (dit is de stethoscoop van de technicus), uiteraard onze elektrische plannen/schema’s, nota’s/documenten, enz. De oorzaak kan van allerlei aard zijn (slechte bekabeling, toestel/apparatuur defect…) en wat leuk is in dit werk, is dat het nooit routine is omdat de defecten en de oorzaken vaak verschillen. Daarna zorgen de onderhoudsmedewerkers voor de herstellingen en het zware werk. Zij zijn de chirurgen van de situatie. 

Wat zijn je dagelijkse taken?

Dat verandert iedere dag, en het hangt af van de shift die je presteert (06-14 of 14-22).  ’s Morgens rond 6u kan het gebeuren dat de bestuurders bij het nemen van hun tram kleine defecten vaststellen  (problemen met de deuren, defect van een scherm in de bestuurderspost, enz.), wij moeten ons daar dus mee bezighouden. In de loop van de dag houden we ons bezig met defecten van allerlei aard,  zoals het herstellen van trams met pech op het net, of rechtstreeks op het net gaan om de tram terug te halen! In onze stelplaats hebben we ongeveer 90 trams van alle generaties (binnenkort de TNG)! Dit is een voordeel voor ons, want de wijze van herstellen is niet helemaal hetzelfde : het verschil tussen de oude PCC-trams en de anderen is dat in de oude alles onderin gebeurt en wij dus hoofdzakelijk moeten werken in de putten.  Bij de meer recente trams met lage vloer werken we vooral bovenop de tram.   

Waarom heb je voor de studie elektromechanica gekozen?

Vanaf het 4de middelbaar wou ik starten met het leren van een beroep, en ik heb aan techniek gedacht.  Nadat ik mijn diploma elektriciteit behaald had aan Saint-Joseph , voelde ik me nog niet klaar om aan een professionele loopbaan te beginnen. Ik wou nog veel meer dingen leren. Ik ben dan een bacheloropleiding elektromechanica aan de EPHEC gestart en heb die ook afgerond. 

Je begint je loopbaan bij de MIVB, is dat een opportuniteit voor jou?

Ja! Elektromechanica is een zeer breed en polyvalent domein. Wij zorgen voor de mechanica, de elektriciteit, de pneumatica, de hydraulica, enz. Als technisch klerk moet je polyvalent en een “duizendpoot” zijn. Bovendien is de schoolkennis voldoende om de basis te leren, maar leren hoe je een tram herstelt, dat doe je alleen bij de MIVB! Wij werken ook samen met de cel Maintenance Engineering.   Wij hebben lesgevers die ons helpen de trams beter te begrijpen en ons meer informatie geven om ze te herstellen.

Over welke kwaliteiten moet je volgens jou beschikken om een goed technisch klerk te zijn? 

Je moet gezond verstand en logica hebben, vindingrijk en ijverig zijn, graag prutsen en klussen en van teamwerk houden. Je moet ook goed communiceren aangezien wij in shiften werken, je moet er zeker van zijn de juiste informatie door te geven tussen de ploegen.