Corentin, Young Starter
Wie ben jij? Wat is je functie bij de MIVB?
Ik ben in oktober 2022 bij de MIVB begonnen als Young Starter. Mijn eerste opdracht vervulde ik op de afdeling Corporate Quality (General Management) waar ik een zeer strategische dimensie heb ontdekt, met een 360 graden-perspectief. Het is een mooie toegangspoort naar een groot bedrijf zoals de MIVB.
Dit heeft me een beter inzicht gegeven in de omgeving waarin de MIVB evolueert: het contract van openbare dienst, de relaties met de ministers ... maar ook de interne strategische uitdagingen die niet altijd zichtbaar zijn. Ik heb kennisgemaakt met de verschillende Business Units, ontdekt hoe ze te werk gaan, wie wat doet en heb een goede start kunnen maken doordat ik zeer transversale opdrachtdoelstellingen had.
Wanneer je pas bij de MIVB bent gestart, is het niet gemakkelijk om meteen naar andere mensen toe te gaan, maar mijn toenmalige mentor gaf me een lijst met 20 mensen die ik kon ontmoeten. Het was fantastisch omdat het me op dreef hielp en ik met hen kon praten over hun verleden, hun werk en ik me niet alleen op mijn opdracht hoefde te richten.
Mijn tweede opdracht vond plaats bij Infrastructure, meer bepaald in het Competentiecentrum Stadsvernieuwing.
Sinds 2 januari ben ik studieverantwoordelijke stadsvernieuwing. Mijn tweede opdracht is uiteindelijk mijn vaste job geworden. Ik blijf dus werken aan de projecten waarmee ik als Young Starter ben begonnen. Omdat er iemand uit het team vertrok, heeft mijn voormalige mentor (nu mijn manager), die me had opgeleid en geëvalueerd, me aangeworven.
Op mijn afdeling bedenken en beheren we projecten voor de inrichting van de openbare ruimte om te voorzien in de behoeften van de MIVB. De kleinere projecten hebben betrekking op de aanpassing van de bushaltes aan de toegankelijkheidsnormen, maar hoe groter de behoefte, hoe meer studies er nodig zijn.
De grootste projecten van het team zijn bijvoorbeeld een volledige heraanleg van wegen, van gevel tot gevel, of de strategische studies voor de nieuwe tramtracés aan Tour & Taxis. Het team werkt samen met het Gewest en verstrekt advies aan de Algemene Directie.
De initiële verzoeken kunnen van binnen of buiten de onderneming komen (Business Units Tram, Bus, Public Affairs, Network, gemeentes, Gewest, enz.). We analyseren ze en verzamelen alle behoeften en beperkingen. We werken ook samen met andere competentiecentra van de afdeling wat betreft de bovenleidingen, de signalisatie, de sporen, enz.
We verzamelen de behoeften van andere competentiecentra voor dezelfde zone om een project op te zetten. Wanneer we bijvoorbeeld de sporen in een straat vervangen, maken we van de gelegenheid gebruik om de tramhaltes aan te passen aan de normen, een busbaan of eigen bedding te voorzien naargelang de vraag.
We werken in duo met een technisch tekenaar die de plannen opmaakt terwijl wij instaan voor de communicatie, het beheer en de uitwerking van het project.
De afdeling Public Affairs werkt met ons samen wat betreft de relaties met de openbare instellingen en overheidsdiensten, de public relations.
Wat heb je gestudeerd? En wat heeft je ertoe aangezet deze richting te kiezen? Op welke school heb je trouwens gezeten?
Ik behaalde mijn diploma aan Solvay, dus dat heeft eerder te maken met bedrijfskunde, economie, financiën, enz. Maar ik besliste om mijn eindwerk te maken rond de mobiliteit in Brussel en Good Move en de impact ervan op de luchtkwaliteit. Dat staat ver af van mijn studies, maar ik was erg geïnteresseerd in dit hele ecosysteem en daarom heb ik een aanvullende eenjarige masteropleiding transport en logistiek gevolgd.
Daarna heb ik een jaar voor een gemeente gewerkt als mobiliteitsadviseur. Het Young Starter-programma, dat me enorm interesseerde, was een mooie kans om bij de MIVB aan de slag te kunnen.
En nu werk je dus bij de MIVB. Wat heeft je ertoe aangezet voor ons te kiezen?
Ik wilde absoluut werken rond mobiliteit, omdat ik mijn roeping heb gevonden. Dit is een actueel onderwerp dat grote uitdagingen met zich meebrengt.
Ik wilde ook absoluut in Brussel werken, waar ik ben opgegroeid, en werken in een overheidsbedrijf om bij te dragen aan de dienstverlening voor de bewoners, de reizigers. De MIVB is een grote speler in Brussel en ik ben er dan ook helemaal voor gegaan toen ik de kans kreeg om er aan de slag te gaan.
Kleine anekdote: ik ben opgegroeid vlak naast de stelplaats Delta, mijn kamer keek uit op de sporen. Al van kleins af aan had ik de MIVB in het achterhoofd!
Hoe zijn je eerste dagen bij de MIVB verlopen?
Wanneer je als Young Starter begint, zijn er volgens mij twee fasen: de aankomst in de onderneming zelf, waarbij je door je manager wordt verwelkomd tijdens een driedaagse onboarding, die onder andere bestaat uit een presentatie over de MIVB, de werkinstrumenten, terreinbezoeken en uitleg om snel je weg te kunnen vinden.
Vervolgens de aankomst in het team, waarbij je een onboarding krijgt gericht op onze opdracht. Je ontmoet de mensen met wie je zal samenwerken en je mentor, die uitlegt wat er van jou wordt verwacht en welke tools je nodig hebt om de doelstellingen te bereiken en je opdracht te volbrengen. Hij zorgt ook voor onze opleiding.
We zijn geen stagiairs! Dankzij het statuut van Young Starter worden we wel meer begeleid dan een ervaren persoon, maar tegelijkertijd krijgen we voldoende autonomie om ons te ontwikkelen. Hun waardevolle advies helpt ons om onze opdracht te volbrengen, maar levert ook extra’s op die bijdragen aan onze ontwikkeling.
Kan je me het principe van de verschillende opdrachten uitleggen?
Het Young Starter-programma bestaat uit 3 opdrachten van 8 maanden. Een afdeling doet een aanvraag omdat ze iemand extra nodig hebben voor een specifiek onderwerp of project. Je kan een keuze maken uit een aantal geselecteerde opdrachten, naargelang je persoonlijke interesses en vaardigheden (ingenieurs, IT, business, economie, enz.). Je kan ook de verantwoordelijken ontmoeten om nog beter te begrijpen wat ze precies verwachten en te zien of het klikt.
Een ander interessant aspect van het programma is dat je zelf mensen mag aanspreken en stappen mag ondernemen naargelang wat je interesse wekt.
Tijdens een van mijn projecten ontmoette ik bijvoorbeeld Elodie, die ik moest interviewen. Ze legde mij haar functie uit en dat stemde volledig overeen met wat ik zocht. Ik vroeg haar of ze een Young Starter nodig had, omdat ik op zoek was naar mijn tweede opdracht. Ze heeft speciaal voor mij iets uitgewerkt, want ze had inderdaad interesse.
Naast de opdracht die ongeveer 90% van onze tijd in beslag neemt, krijgen we tijdens ons Young Starter-traject een hele reeks opleidingen (hard skills zoals algemeen projectbeheer en projectbeheer toegepast in de MIVB-context of soft skills om beter actief te leren luisteren, samen te werken, je persoonlijkheid te ontwikkelen, enz.).
In augustus hebben we met het team van Young Starters deelgenomen aan een Development Center, wat ons een idee heeft gegeven van onze sterke punten en te ontwikkelen punten. We werden begeleid door een coach om samen met onze mentors een actieplan op te stellen om onze competenties te ontwikkelen.
Tijdens dit traject zijn er ook meer “ludieke” activiteiten voorzien zoals stelplaatsbezoeken en het besturen van de voertuigen (metro-tram). Zo kom je erachter voor wie en waarom je werkt, wat je niet altijd weet wanneer je achter je bureau blijft zitten. En het doet je beseffen dat we elk op onze eigen manier werken voor een gemeenschappelijke doelstelling.
Is er een verwezenlijking of project waarop je bijzonder trots bent?
Tijdens mijn tweede opdracht werk ik veel aan de verbetering van het bovengrondse net. Dit motiveert me elke dag opnieuw en ik ben trots te weten dat de projecten waaraan ik werk er bijvoorbeeld voor zullen zorgen dat personen met beperkte mobiliteit de bus of tram kunnen nemen.
Ik werk ook aan projecten met betrekking tot het stallen van trams op het net, als oplossing voor het plaatsgebrek in de stelplaatsen. Hierdoor kan het voertuigenpark worden uitgebreid.
Elke ochtend sta ik op om een oplossing aan te reiken voor een actueel probleem. Ik werk aan de verbetering van het bovengrondse net en de klantervaring. Dat is erg concreet in mijn job.
Mocht je slechts één ding mogen noemen van het parcours dat je tot nu toe hebt afgelegd, wat zou dat zijn?
IMPACT.
Dit komt zowat neer op wat ik daarnet zei. Ik werk om het comfort en de toegankelijkheid van het bovengrondse net te verbeteren, om de reissnelheid van de voertuigen te verbeteren... om echte oplossingen te bieden op het net.
Ik werk elke dag voor miljoenen klanten en dat is erg motiverend.
Is er nog iets dat je met ons wil delen?
Tijdens mijn twee opdrachten ben ik altijd in contact gekomen met supertoffe, vriendelijke, dynamische mensen. Ik voelde me voortdurend goed omringd en ik ben blij dat ik heb mogen werken aan de zijde van gepassioneerde collega’s die vooruit willen en dingen willen veranderen.
Mijn mentors hebben me hun vertrouwen geschonken door me belangrijke projecten toe te wijzen zoals het stallen van de trams, wat vrij complex is. We worden niet als stagiairs beschouwd, het zijn ernstige projecten waarbij de leidinggevenden echt iets van ons verwachten.