Catherine, werfleider sporen
Wat is je functie bij de MIVB?
Ik ben werfleider voor de tramsporen, maar ik werk soms ook aan metrowerven. Mijn taak bestaat eruit de werf administratief voor te bereiden en alle processen te kwantificeren om een bestek op te maken. Ik zorg ervoor dat we de nodige vergunningen hebben voor de werken en ik stel de omleidingsplannen op wanneer we een straat moeten afsluiten voor onze werken. Ik werk dagelijks samen met interne diensten, maar ook met het Brussels Gewest en de lokale autoriteiten. We moeten alles coördineren zodat iedereen die betrokken is bij ondergrondse werken in Brussel zijn taken kan uitvoeren.
Hoe lang werk je er al?
3 jaar vanaf februari.
Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen en wat heb je gedaan om aangenomen te worden?
Voor ik bij de MIVB aan de slag ging, werkte ik twee jaar als tekenaar voor het openbare verlichtingsnet en iets meer dan zes jaar als werfcoördinator voor de gemeente Vorst. Dankzij mijn vorige ervaringen had ik al voet op de werf gezet en ontdekt hoe leuk ik het vond om op het terrein te werken. Toen ik een werfleider bij de MIVB leerde kennen en te maken kreeg met grote, complexe werven, besefte ik dat ik een troefkaart had. Ik hield gewoon van wat hij deed en hij vertelde me dat zijn afdeling mensen aannam! Dus solliciteerde ik en alles ging heel snel, want ik had al een goede basis dankzij mijn coördinerende werk bij de wegendienst van de gemeente Vorst.
Waarom heb je voor de MIVB gekozen?
In mijn huidige functie heb ik de kans om een actieve rol te spelen in mijn projecten en veel mensen te zien, iets wat ik in mijn vorige baan miste. Ik werk graag op de werf!
Heeft de MIVB aan je verwachtingen voldaan?
Ja, absoluut. Of het nu gaat om actie of salaris, ik voel me goed! En dan heb ik het nog niet eens over de moderne werkomgeving die de MIVB biedt. Het is echt een plezier om binnen een bedrijf van die grootte te groeien.
Hoe ging je professionele inwijding?
Die was tof. Toen ik aankwam, waren de mensen niet gewend om een vrouw op een werf te zien. Op een bepaalde manier ben ik gekomen om de norm een beetje te doorbreken en te bewijzen dat je geen driedelige garderobe nodig hebt om dit werk te doen. Het is waar dat ik geen schop hoef te pakken of een kraanwagen hoef te besturen, want mijn rol is gericht op de administratie, maar mijn aanwezigheid op het terrein is een paar keer per week essentieel.
Als je je eerste dag vergelijkt met vandaag, hoe ben je dan vooruitgegaan?
Op technisch vlak. Je leert niet over sporen op school, maar op het terrein. Toen ik bij de MIVB kwam, leerde ik veel over spoorwegtechnologie.
Stel dat je van job zou willen veranderen bij de MIVB, zou dat dan mogelijk zijn?
Ja, absoluut. Er bestaan verschillende afdelingen binnen de MIVB. Gezien mijn ervaring op het terrein en mijn opleiding als landschapsarchitect, zijn er verschillende deuren die voor mij open zouden kunnen gaan.
Waarom werk je bij de MIVB?
Het is precies de job die ik wilde. Ik heb altijd al voor een groot bedrijf in Brussel willen werken en grote stadsprojecten willen aanpakken, en dat is precies wat ik hier doe!
Beschrijf in één woord de sfeer bij de MIVB.
Als ik me concentreer op de dienst Sporen, dan hebben we enorm veel mensen op het terrein. Ik zou zeggen dat we vol energie en gekte zitten en dat we veel plezier hebben.
Wat hebben je collega's je geleerd?
Ze hebben me veel geleerd over de technische aspecten en ik heb hen veel bijgebracht over de administratieve kant en hoe lokale overheden werken. Ze hebben me alles geleerd wat ik moest weten om mijn werk goed uit te voeren.
Voel jij je gewaardeerd?
Dat doe ik zeker. Er wordt me vaak gevraagd om deel te nemen aan interviews en enquêtes te beantwoorden. Hoewel ik van nature verlegen ben en niet graag op de voorgrond sta, doe ik mee omdat het leuk is en onze meerderen nooit onverschillig zijn.
Wat geeft je de meeste voldoening?
Als al het papierwerk is afgehandeld, geeft het me de meeste voldoening om de eerste dag op de bouwplaats te zijn, wanneer onze arbeiders kunnen beginnen met slopen, en de laatste dag op de bouwplaats wanneer alles schoon en opgeruimd is. Het geeft ook veel voldoening om de klus zonder vertraging te klaren.
Op welk recent project/ recente prestatie ben je trots?
Het NOH-project, omdat het een schitterend lijnverlengingsproject is. Het afgelopen jaar hebben we heel wat baanvakken aangelegd en daar ben ik erg trots op.
Is jouw baan stimulerend/uitdagend en waarom ?
Ja, want als je werk niet voldoet, gaat je project niet vooruit. De real-time dynamiek zorgt ervoor dat je verplicht bent om altijd het beste van jezelf te geven, aanwezig te zijn op het goede moment en de koe bij de horens te vatten.
Vind je dat je werk een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?
Ja. De stedenbouwkundige vergunningen die we verkrijgen en de werken die we ter plaatse uitvoeren, zorgen ervoor dat geen enkele tram ontspoort. Met andere woorden, we zorgen ervoor dat de tram vlot en veilig rijdt, en dat in een steeds esthetischere omgeving.
Ben je trots op wat je doet?
Absoluut. Ik begin met een plan in de hand en dan, x maanden later, is het plan gerealiseerd, wat geweldig is.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van je baan?
De autonomie. Ik hoef niet altijd verslag uit te brengen aan mijn leidinggevende, die vertrouwen in mij stelt. Bovendien kan ik mijn tijd en werk indelen zoals ik wil.
Wat vind je van de balans tussen werk en privé?
Die balans wordt heel goed gerespecteerd. Er zijn veel mensen in mijn omgeving die er een erezaak van maken. De MIVB hecht veel belang aan ons privéleven.