Beverley, busbestuurster

Wat is je functie bij de MIVB?

Ik ben busbestuurster en ben verbonden aan een stelplaats die een vijftiental verschillende buslijnen beheert. Mijn doel is dus mensen veilig te vervoeren van punt A naar punt B.

Hoe lang werk je er al?

Sinds 2017.

Wat heb je gedaan om te worden aangeworven?

Ik heb gesolliciteerd voor een vacature op de jobsite van de MIVB. De eerste keer dat ik solliciteerde werd ik geselecteerd, maar had ik geen tijd om de tests af te leggen en is mijn sollicitatie in het water gevallen. Anderhalf jaar later heb ik opnieuw mijn kans gewaagd en werd ik opnieuw geselecteerd. Ik heb dus de verschillende selectietests afgelegd en ben busbestuurster geworden.

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Ik heb mijn hart gevolgd, want het was een job die ik echt al lang wilde uitoefenen. Al van kleins af was ik gefascineerd door openbaar vervoer en rijden. Nadat ik in mijn vorige job alles had gezien, heb ik dus de sprong gewaagd om bij de MIVB te werken.

Heeft de MIVB aan je verwachtingen voldaan?

Ja, en het is zelfs beter dan ik me had voorgesteld. Voordat ik bij de MIVB begon, wist ik niet wat ik kon verwachten of hoe mijn integratie zou verlopen. De opleidingen die we krijgen zijn goed georganiseerd en er zijn heel wat interessante extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, een ziekteverzekering en nog zo veel meer.

Daarnaast heb ik ook mijn man leren kennen bij de MIVB. Kortom, hier werken heeft me alleen maar voordeel opgeleverd.

Als je je eerste dag met vandaag vergelijkt: hoe ben je geëvolueerd?

Ik ben zelfzekerder geworden en mijn praktische vaardigheden zijn verbeterd. We krijgen opleidingen, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe voertuigen komen in de stelplaats, om ze te leren besturen. Vandaag kan ik verschillende voertuigen besturen (model/merk), ik rijd met mijn bussen in verschillende stelplaatsen en ik ken heel wat lijnen in Brussel.

Mocht je iets anders willen doen binnen de MIVB, zou dat kunnen?

Ja. Je kan doorgroeien in heel wat verschillende sectoren, want de MIVB telt maar liefst 300 verschillende beroepen. Je kan intern examens afleggen op basis van je competenties. Naargelang de vacante functie worden deze examens opengesteld voor iedereen of voor mensen met een bepaald diploma.

Kan je ons in enkele woorden uitleggen waarom je bij de MIVB werkt?

In tegenstelling tot wat men denkt is mijn job helemaal niet eentonig. We beheren elke dag een of meerdere verschillende lijnen en we komen op verschillende plaatsen. Ik heb het geluk een beroep uit te oefenen waarbij ik de hele dag de buitenwereld zie.

Hoe zijn de mensen en de sfeer bij de MIVB?

Ik heb heel wat vrienden gemaakt. Wanneer ik in de stelplaats aankom, voelt het een beetje als thuiskomen. Over het algemeen kan iedereen goed met elkaar opschieten. We zijn met zovelen dat er uiteraard altijd mensen of een groep mensen zijn met wie je een sterkere band hebt.

Kan je op je collega’s rekenen? Zo ja, kan je een concreet voorbeeld geven van toen dit nodig was?

Wanneer we een probleem hebben met de bus en niet meer verder kunnen, kunnen we onze collega's vragen om ons te komen helpen zodat we terug kunnen vertrekken. We lossen elkaar af en helpen elkaar door essentiële informatie aan elkaar door te geven in verband met het verkeer of andere zaken.

Wat hebben je collega’s je geleerd?

Mijn collega’s hebben me geleerd me aan iedereen aan te passen. We hebben niet allemaal dezelfde ideeën en waarden noch dezelfde cultuur of hetzelfde geloof, maar we zijn allemaal collega’s en we werken samen voor hetzelfde doel. Dat is het belangrijkste.

Waar haal je voldoening uit?

Er alleen al in slagen om mijn bus te besturen zonder een gevaar te vormen voor de voetgangers, steppers, fietsers en andere weggebruikers. Dat is al niet slecht! In het algemeen zou ik zeggen, mijn beroep uitoefenen wanneer alles goed verloopt en er niet veel opstoppingen, files of ongevallen zijn.

Is je job stimulerend/uitdagend? Waarom?

Absoluut. In dit beroep moet je toegewijd zijn en moet je regelmatig nieuwe lijnen en voertuigen leren kennen. Je moet elke dag kunnen bijleren.

Heb je het gevoel dat je in je job een belangrijke rol vervult voor de stad Brussel?

Ja, vooral als busbestuurster. We zijn de enigen die rijden wanneer er geen elektriciteit is of er een defect is op het tram- of metronet.

Wat vind je het grootste voordeel aan je job?

Ook al is dat niet voor iedereen een voordeel, ik zou zeggen de flexibiliteit die je hebt door volgens een wisselend uurrooster te werken. We kunnen onze diensten ook wisselen met collega’s naargelang onze behoeften en een aanpassing is altijd mogelijk.

Wil je meedoen?