Aurélie, IT Service Manager

Wat is je functie bij de MIVB?

Ik heb altijd in de IT gewerkt. Ik had verschillende jobs in de IT-sector, maar nu werk ik op de afdeling “Sales Solutions”. Dat is de IT-afdeling die instaat voor de ontwikkeling van verkoop- en ticketvalidatieoplossingen, zoals het digitale ticket of EMV, een tool waarmee je je MIVB-rit kan betalen met je bankkaart. Samen met mijn team creëer ik dus mobiele verkoopapps en -producten. 

Hoe lang werk je er al?

Sinds 2016. Ik ben begonnen als testcoördinatrice, daarna ben ik hoofd van het testteam geworden en vandaag oefen ik de functie uit van Service Manager van de afdeling Sales Solutions. 

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Ik ben Française en ben naar België gekomen om een job te zoeken die meer stabiliteit bood dan de job die ik uitoefende in mijn KMO, waar het er nogal turbulent aan toe ging. Deze context heeft me ertoe aangezet overal wat te solliciteren, onder andere bij de MIVB, die me al snel contacteerde en me in dienst nam. 

Heeft de MIVB aan je verwachtingen voldaan?

Dit is veruit het bedrijf waar ik al het langst gebleven ben, dus ja! Ik denk dat dit een bedrijf is waar je kan evolueren. In een periode van zeven jaar zijn er veel deuren voor mij opengegaan. Naast de doorgroeimogelijkheden heerst er ook een goede sfeer en zijn de collega’s vriendelijk. Ik denk dat ik hier niet wegga, zo eenvoudig is het.

Als je je eerste dag met vandaag vergelijkt: hoe ben je geëvolueerd?

Ik heb een betere kennis verworven van IT en ben zelfzekerder geworden waardoor ik mijn standpunten durf verdedigen, me durf mengen in gesprekken of beslissingen durf nemen.

Is je functie intussen veranderd/geëvolueerd?

Ja. Ik ben van tester geëvolueerd naar hoofd van het Testteam en vervolgens naar Service Manager van de afdeling Sales Solutions.

Mocht je iets anders willen doen binnen de MIVB, zou dat kunnen?

Ja, dat kan zeker. De MIVB heeft opleidingstrajecten en wil haar interne talenten duidelijk ontwikkelen.

Kan je ons in enkele woorden uitleggen waarom je bij de MIVB werkt?

Omdat wat wij doen belangrijk en zeer zichtbaar is. Verkoop- en validatieapplicaties uitwerken in Brussel maakt me enigszins trots, omdat we elke dag heel wat mensen rondom ons helpen. Bovendien voel ik me goed bij de MIVB, ik heb toffe collega’s en het is aangenaam werken in onze kantoorruimtes.

Hoe zou je de sfeer bij de MIVB in één woord omschrijven?

Iedereen is echt vriendelijk en behulpzaam. Als je een probleem hebt, kan je altijd wel iemand vinden om je te helpen en te ondersteunen. Niemand wordt buitengesloten.

Kan je op je collega’s rekenen? Zo ja, kan je een concreet voorbeeld geven van toen dit nodig was?

Ik kan op hen rekenen, zeker op mijn team. Toen ik tien maanden geleden in mijn nieuwe team begon, kende ik het domein dat mij werd toegewezen helemaal niet. Mijn teamleden worden ‘s avonds en in het weekend opgebeld wanneer er productieproblemen moeten worden opgelost. Dat was nieuw voor mij en ze hebben me echt goed begeleid om me het verloop, de processen, de details, enz. uit te leggen. Kortom, ze hebben me alles geleerd.

Waar haal je voldoening uit?

Nieuwe dingen kunnen implementeren die echt vruchten afwerpen, een volkomen nieuw proces invoeren of veranderen dat op lange termijn een positief effect zal hebben en de kwaliteit en werking van de MIVB zal verbeteren. Als de dingen die ik verwezenlijk het leven van een MIVB-medewerker of een reiziger kunnen vergemakkelijken, dan ben ik zeer tevreden. Kortom, ik hou ervan om mensen te helpen.

Op welk recent project/recente verwezenlijking ben je trots?

Ik heb meegewerkt aan twee projecten die veel verandering hebben teweeggebracht. In 2020 stond ik in voor de coördinatie van de tests en de volledige implementatie van EMV (validatie van de MIVB-rit met de bankkaart). Deze tests beheren heeft me veel voldoening gegeven, vooral omdat dit verkoopkanaal de klanten het meest tevreden stelt. Het tweede project heeft betrekking op het digitale ticket, dat nu al mooie verkoopcijfers oplevert. We vervullen echt een essentiële rol.

Is je job stimulerend/uitdagend? Waarom?

Ja, we behandelen zeer veel verschillende onderwerpen! Binnen IT zijn we zeker op zoek naar extra collega’s, want er staan ons heel wat uitdagingen te wachten.

Heb je het gevoel dat je in je job een belangrijke rol vervult voor de stad Brussel?

Ja, vooral op het vlak van ticketing. Als de verkoopoplossingen minder efficiënt of onbestaande zouden zijn, zouden er minder mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer en zouden er dus meer wagens rondrijden en meer mobiliteitsproblemen zijn. De rol van de MIVB en de Stad Brussel, meer bepaald via het ticketingproject is essentieel. 

Wat vind je het grootste voordeel aan je job?

De afwisseling. We behandelen elke week een groot aantal onderwerpen. Soms werk ik aan tien projecten tegelijk in een kwartaal. Door deze afwisseling kan ik nieuwe dingen ontdekken en nieuwe energie opdoen. Aan de andere kant vinden mensen die zich liever aan specifieke taken houden ook hun gading. Binnen IT is er dus voor elk wat wils. Het enige gemeenschappelijke punt is het teamwerk.

Wat vind je van het evenwicht tussen werk en privéleven?

In mijn geval is dat perfect. Ik mag telewerken en krijg veel flexibiliteit.

Is men om jou bekommerd op het werk?

Ja. De MIVB doet veel om haar medewerkers te helpen, met name via sociale enquêtes en hulpprogramma’s, maar de collega’s waken ook over elkaars welzijn.

Wil je meedoen?