Alexandre, Technieker Depanneur Signalisatie

Alexandre, kun je uitleggen wat een Technieker-Depanneur bij Signalisatie metro doet?

De job van Technieker-Cepanneur is heel veelzijdig en vereist kennis in heel wat technische domeinen. Het team ‘Signalisatie metro' staat in voor de signalisatie van het premetrosysteem en wordt soms dus ook ‘Ondergrondse signalisatie’ genoemd.

De afdeling ‘Ondergrondse signalisatie’ bestaat uit twee teams: één op de site van Delacroix, bekend als het ‘Team Signalisatie Delacroix’, en het andere op de site van Delta, bekend als het ‘Team Signalisatie Delta’.

Wij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud, dus het is onze taak om te controleren of alles nog naar behoren werkt. Indien nodig, voeren we herstellingen uit of vervangen we onderdelen, zoals de wissels. We zorgen ook voor het laagspanningsgedeelte, want ook daar zijn er mechanische elementen die onderhoud vragen. We moeten controleren of er niet te veel slijtage optreedt door het intensieve gebruik. Daarnaast doen we ook depannages wanneer er een storing is op het metro- of premetronet door bijvoorbeeld een gebroken spoor. In dat geval onderzoeken we ook of het spoor effectief onderbroken is of dat het om een signalisatieprobleem gaat.

Hoe ziet jouw dag eruit? / Hoe breng jij Brussel in beweging?

Elke dag ziet er anders uit. We kunnen hele drukke weken hebben met meer incidenten en storingen, en andere weken die veel rustiger zijn.

Het is moeilijk om een typische dag te beschrijven, omdat elke dag anders is. We werken in ploegen. Als we onze dag beginnen, geven onze collega’s van de voorbije dienst ons de belangrijke informatie om aan de slag te kunnen. Als we ze niet zien, nemen we contact op met de dispatching of analyseren we de beelden van de dispatching om een eerste realtime beeld van de situatie te krijgen.

Vervolgens controleren we onze werkopdrachten en e-mails om te zien of we nog specifieke taken te doen hebben.

Afhankelijk hiervan kunnen we andere dingen doen, zoals apparatuur repareren, lokalen inspecteren, toegang verlenen, enz. We zorgen ook voor het transport van apparatuur als bepaalde onderdelen bijvoorbeeld op het net zijn gebruikt

Maar als de dispatching ons opbelt of als onze collega’s van de vorige shift problemen hebben gehad, krijgt dat prioriteit. We bepalen dan of het probleem ter plekke kan worden opgelost of dat we andere afdelingen of collega's moeten inschakelen.

We zijn heel vaak onderweg en er is veel afwisseling tussen administratief werk en interventies op het net. Onze taken zijn heel divers en we zorgen er ook voor up-to-date te blijven met specifieke technologieën.

Welke kwaliteiten zijn essentieel voor jouw job?

Ik zou zeggen omgaan met collega's en kunnen werken als onderdeel van een team. Elkaar helpen is heel belangrijk voor ons, om gemakkelijk informatie uit te wisselen. We hebben ook veel contact met andere diensten en we moeten goed kunnen communiceren zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. We moeten ook het hoofd koel kunnen houden in meer stressvolle en dringende situaties.

Vanuit technisch standpunt is een basiskennis vereist, maar je moet je ook kunnen aanpassen en alle specifieke functies van het netwerk tijdens het werk kunnen leren.

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen? Hoe lang werk je er al? Welke ervaring heb je al?

Ik ontdekte de job bij de MIVB via een vriend die al op de afdeling werkte en ik werk er nu al bijna 10 jaar.

Ik werkte vroeger bij Vinçotte als laborant. Ik testte er elektrische huishoudtoestellen. Ik wilde veranderen omdat er, in tegenstelling tot bij de MIVB, geen doorgroeimogelijkheden waren. Bovendien wilde ik werken in een omgeving met meer begeleiding en collega's.

Wat geeft je de meeste energie in je job bij de MIVB?

Samenzijn met mijn collega's. Dat is echt de sleutel om banden te smeden, elkaar te helpen en elkaar aan te vullen. We werken allemaal samen, verschillende collega's van verschillende afdelingen, met hetzelfde doel: onze voertuigen laten circuleren.

En net als je denkt dat je het hier allemaal wel weet, ontdek je weer iets nieuws. Of het nu dankzij je collega's is of de situaties die je tegenkomt. Je leert elke dag iets nieuws.

Bovendien werken we elke dag in een omgeving waar de technologie behoorlijk geavanceerd is en voortdurend in ontwikkeling. De vooruitgang gaat veel sneller dan in andere bedrijven en dat motiveert me!