Louis, Project Manager
Hoe lang werk je bij de MIVB?
Ik werk al vijf jaar bij de MIVB. Ik heb een master in de industriële wetenschappen, richting elektromechanica. industriële ingenieur elektromechanicaben industrieel ingenieur elektromechanica..
Ik begon was eerst twee jaar als Young Starter voor twee jaar. Vervolgens was ik twee jaar System Engineer. Voor mij was de metro super interessant: super robuust en bijzonder. Het was een spannende lanceringstart! Sinds één jaar ben ik Project Manager in de speciale dienst voertuigen.
Ik koos voor de speciale dienst voertuigen omdat je hierbij in contact komt met interne klanten. Je hebt interactiestaat in contact met de operationele dienst en moet ook kennis hebben van de beschikbare technologie
In deze job, hou ik van de grote machines, de budgettaire uitdagingen en de lange termijn visie. We kopen bijvoorbeeld voertuigen aan die we over twintig jaar nog moeten gebruiken. Maar je weet nooit hoe de wetgeving zal veranderen wat er met de wetgeving zal gebeuren over zo’n lange periodetijd.
Kan je ons een typische werkdag beschrijven?
Ik werk in MCH (Haren) en bezoek vaak onze garage. Ik inspecteer naar de nieuwe voertuigen die nog onder garantie zijn en kijk of er technische problemen zijn. Indien nodig neem ik contact op met de leveranciers. Ik werk veel op het terrein en heb vergaderingen met interne klanten en operationele diensten om hun behoeften te begrijpen. We moeten bijvoorbeeld in gedachten houden dat het twee tot drie jaar kan duren voor voertuigen vervangen kunnen worden. voor het vervangen van voertuigen twee tot drie jaar kan duren.
Als Project Manager zijn mijn taken onder andere: contact opnemen met leveranciers, planningen opstellen en budgetten beheren. Ik ga ook vaak naar beurzen om te zien welke nieuwe technologieën er op de markt zijn. We bespreken ook technische problemen en zoeken oplossingen. We nemen beslissingen en delen deze met interne klanten om hen te overtuigen dat het de beste oplossing is. Dat maakt deze job zo spannend.
Wat heeft je ertoe aangezet dit beroep te kiezen?
Ik wilde voor de gemeenschap werken. De MIVB heeft impact en het is belangrijk om de maatschappij te helpen. Ik heb zes maanden voor de NMBS gewerkt, maar ik wilde deelnemen aan het Young Starter- programma. Het was een kans om drie verschillende missies te verkennenuit te voeren en dat helpt me nu nog steeds omdat ik veel mensen in binnen het bedrijf ken.
Welke kwaliteiten/opleidingen zijn volgens jou nodig voor dit beroep?
De wens om te blijven leren is essentieel. Je moet proactief en vindingrijk zijn en zelf bedrijven kunnen contacteren. Een contactenlijst bijhouden in je gsm is handig. Wees nieuwsgierig en geïnteresseerd in wetgeving om van alles op de hoogte te zijn.
Je hebt goede analytische vaardigheden nodig om de echte behoeften te identificeren en de juiste oplossingen voor te stellen. Goede communicatieve vaardigheden zijn vereist, zowel met onze externe als interne partners, en onze interne klanten. Bovendien heb je kennis nodig in het vakgebied.
Beschrijf de sfeer in je team. Hoe is het om daar te werken? Zijn jullie met velen?
We hebben een klein team van jonge mensen: drie vaste medewerkers en een manager. De sfeer is heel goed. We zijn vaak op het veldterrein, dus we zien elkaar niet de hele tijd. Bij MCH is het een open officehebben we een open kantoorruimte, dus we hebben ook contactkomen ook in contact met andere teams. Ons team is groter dan alleen wij drieën.
Heb je het gevoel dat uw werk een belangrijke rol speelt voor de stad Brussel?
Ja, als ik gebruik maak van het openbaar vervoer en onze reparaties zie, ben ik trots dat ik daaraan mag bijdragen!