Welk beroep oefen je uit bij de MIVB?
6 jaar geleden vertelde een vriend me over een vacature in het team van het Service Operation Center. Deze dienst creëert en beheert incidenten of problemen op het vlak van IT bij de MIVB en geeft deze door aan de verschillende supportteams wanneer ze niet kunnen opgelost worden door de eerste lijn.
Zo ben ik bij de MIVB terechtgekomen, met een bachelor in de elektronica.
Ik ben begonnen als Incident Manager. Wij worden gecontacteerd wanneer er zich incidenten voordoen op het vlak van IT of van ingebouwde elektronica (elektronische toestellen in de trams, bussen en metro’s en zelfs in de stations, bijvoorbeeld MOBIB). Er moeten tickets toegewezen worden aan het juiste team om het probleem snel op te lossen. Twee jaar later wilde ik opklimmen en heb ik gesolliciteerd voor de functie van Problem Manager. Wanneer een incident van hetzelfde type zich meermaals voordoet, moet er een dossier gecreëerd worden. Om dit op te lossen, moeten er verschillende teams samengebracht worden om een langetermijnoplossing te vinden, in plaats van een gewone restart van een dienst uit te voeren. Nog eens twee jaar later ben ik ten slotte overgestapt naar het Tools-team waar ik me bezighoud met Service Manager, onze IT ticketing tool bij de MIVB.
Het is inderdaad zo dat ik volledig gestopt ben met mijn oorspronkelijke specialisatie, elektronica, om me toe te leggen op IT.
Bij de MIVB kan je elke dag bijleren …
In het begin had ik enkel een supportfunctie. Daarna ben ik opgeklommen en hield ik me bezig met de ingebouwde elektronica en ten slotte, naar aanleiding van herstructureringen, heb ik een IT-opleiding gevolgd. Als je wil doen wat je graag doet, moet je geduld hebben! Ook al oefen ik mijn beroep van elektronicus bijna niet meer uit, ik ben niet ontgoocheld. Ik heb bijgeleerd en werken in de IT bevalt me.
Wat motiveert je om bij de MIVB te blijven?
Zonder twijfel de polyvalentie! Ik haat routine. Ik werk nu al 6 jaar bij de MIVB en dat is niet van mijn gewoonte, meestal blijf ik nooit zo lang ergens werken … Hier raak ik aan IT, architectuur, ik heb geleerd hoe servers onderling communiceren en hoe risico’s tot een minimum kunnen herleid worden wanneer de applicatie het begeeft, alles is gebaseerd op voortdurend bijleren. Mijn doel op lange termijn is om architect te worden op het vlak van IT-infrastructuur of Project Manager!
Welke kwaliteiten zijn volgens jou belangrijk om je beroep uit te oefenen?
Kunnen omgaan met stress en prioriteiten kunnen stellen. Vaak wanneer je aan een project werkt duikt er een ander, dringender project op, dan moet je goed georganiseerd zijn! We leven in een wereld waarin informatica en elektronica zeer belangrijk zijn en ze moeten vooral snel werken.
Verder is het belangrijk om met een “smile” naar het werk te gaan, te willen evolueren en nieuwe dingen te willen leren. En het allerbelangrijkste voor mezelf, altijd de klant tevreden stellen, dat is wat telt !