Niet twijfelen, kom bij de MIVB werken!
Sympathieke collega’s, een leuke werkomgeving, opleidingsmogelijkheden, en dit alles in een omgeving vol elektromechanica en mechanica. Amine is zeer tevreden dat hij bij de MIVB werkt.
Ik volgde industriële mechanica en elektromechanica. Ik werkte eerst voor een bedrijf dat zich bezighoudt met liften, en toen kreeg ik zin om bij de MIVB te gaan werken. Ik kreeg te horen dat er een plekje vrij was in de dienst van de roltrappen en de liften. Enkele weken later mocht ik al starten.
Werd je goed onthaald bij de MIVB?
Dat is zeker! We horen vaak dat de MIVB één grote familie is, en dat kan ik beamen. De ontvangst verliep zeer hartelijk, ik werd direct in het team opgenomen. We communiceren veel onder collega’s, zowel binnen de ploeg als met andere diensten. We lachen samen, praten over koetjes en kalfjes. Er heerst een goeie sfeer.
Wat doe je precies bij de MIVB?
Samen met mijn collega’s controleer ik de roltrappen en de liften en omkaderen we de onderaannemers die zich bezighouden met het onderhoud en de herstellingen. We checken of alles werkt, controleren of de herstellingen en het onderhoud volgens de regels zijn uitgevoerd. We hebben elk onze eigen zone: we zijn elke dag op het net om te controleren of alles naar behoren werkt voor onze reizigers.
Verwachte en onverwachte zaken
Elke dag is anders, en dat vind ik geweldig. Ik ga op het net om geplande zaken te controleren: een onderhoud dat werd uitgevoerd, herstellingen. We voeren ook vaak algemene kwaliteitscontroles uit (er zijn alles samen ongeveer 800 roltrappen en liften). Als er iets ongewoons wordt vastgesteld, bekijken we of het opportuun is om de lift of roltrap uit te schakelen. We contacteren dan onmiddellijk de onderaannemers zodat ze zo snel mogelijk de herstelling kunnen uitvoeren. Tot hier het geplande deel van de job. Ik kom ook tussen wanneer er pannes zijn, of wanneer reizigers problemen melden aan een roltrap of lift. Reizigers weten het misschien niet, maar elke melding wordt opgevolgd. Wanneer er een melding binnenkomt, gaan we ter plaatse om het probleem vast te stellen en de juiste maatregelen te nemen. Vervolgens contacteren we de onderaannemer om het probleem te verhelpen. Als dat niet meteen kan, leggen we zo snel mogelijk een datum vast en laten we de reizigers weten wanneer de lift of roltrap terug in dienst zal zijn.
Opleiding, altijd en overal
Ik houd van alles wat te maken heeft met elektromechanica. Ik heb het geluk om me continu te kunnen bijscholen bij de MIVB. Vanaf mijn indiensttreding kon ik opleidingen volgen met collega’s en onderaannemers om de job zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Ik kon al meerdere opleidingen volgen en er zullen er in de toekomst nog volgen. Dat is toch een serieuze meerwaarde bij de MIVB: je kan er nieuwe competenties ontwikkelen en altijd kennis opdoen.