Hoe ziet jouw professioneel traject eruit?
Als opleiding chemicus, werkte ik uiteindelijk in zeer uiteenlopende sectoren: verkoper en daarna verantwoordelijke van een winkel met prêt-à-porter, klantenbeheerder in de telefoniesector, leerkracht in een takenschool,… Het waren één voor één interessante beroepservaringen maar na enkele jaren had ik zin om een stabiele job te vinden voor mij en voor mijn gezin.
Hoe wordt iemand Traffic controller bij de MIVB?
Ik stuurde een spontane sollicitatie naar de MIVB. Ik had al gehoord over de functie van Traffic controller in gesprekken tussen vrienden-bestuurders, maar ik kende het beroep niet als zodanig. De personeelsdienst stelde me voor als tram- of metro Traffic controller te beginnen. Na tests kon ik starten met de opleiding tot metro Traffic controller.
Een moeilijk beroep?
Een moeilijk beroep, ja, maar vooral zeer boeiend! Er wordt gezegd dat je doorgaans tussen zes maanden en twee jaar nodig hebt om de ronde te hebben gedaan van wat er zoal op het net kan gebeuren en dat je moet beheren. Om die reden staat “de nieuwe” in voor de regulatie. Dat houdt in dat die ervoor moet zorgen dat het vervoersaanbod goed is ingevuld en de frequenties gerespecteerd worden. Het is maar nadat je die ervaring hebt opgedaan dat je Traffic controller wordt. En nu ben ik zeer gelukkig deel uit te maken van de ploeg! Traffic controller zijn, is een beroep met in zekere zin twee kanten: Traffic controller overdag en Traffic controller ’s nachts. Want de metro slaapt nooit, in tegenstelling tot wat de reizigers zouden kunnen denken. Overdag verzekert de Traffic controller het beheer van de exploitatie van het net met reizigers. ’s Nachts waakt hij over de arbeiders die aanwezig zijn op de talloze werven die in deze periode buiten exploitatie gebeuren om het verkeer voor de reizigers niet te hinderen. Zoals ik vaak zeg: “Of het nu dag of nacht is, iedere persoon die in onze installaties komt, betekent een verantwoordelijkheid erbij.” En dat is ook mijn werk van iedere dag: ervoor zorgen dat de veiligheid van personen en goederen verzekerd is.
Een stresserend beroep maar dat je leuk vindt?
Ja, een beroep dat soms stresserend kan zijn, maar een stimulerende vorm van stress. Bovenop het beheer van het verkeer in reële tijd, moet je alle onverwachte gebeurtenissen op het net beheren, terwijl de veiligheid van bestuurders en reizigers wordt verzekerd, je moet omleggingen instellen, een metro laten wegslepen, het verkeer vlotter maken,… De incidenten die je moet beheren zijn zeer uiteenlopend en de tussenkomsten ook. Daarom moet je, om Traffic controller te worden, snel beslissingen kunnen nemen want er is een metro om de 2 minuten 30 tijdens de spits, in ploegverband kunnen werken, verantwoordelijkheidszin hebben, snel maar precies kunnen communiceren en, uiteraard, zijn stress kunnen beheren om efficiënt te zijn. Ik ben ondertussen twaalf jaar Traffic controller en ik kom nooit werken met lood in mijn schoenen. Ik hou van mijn job, de werksfeer met de collega’s en de bestuurders,… En ik ben trots om in een periode waarin mobiliteit centraal staat in de debatten, een speler te zijn in diezelfde mobiliteit en nuttig bezig te zijn voor de reizigers en de maatschappij.
Heeft u een bijzondere herinnering?
Ik heb een heleboel herinneringen en anekdotes! Elke dag is verschillend. Er gebeurt elke dag wel iets. Ik herinner me dat ik op een avond, helemaal op het einde van de dienstverlening, een oproep kreeg van een contactzuil in een station. De persoon aan de andere kant van de lijn sprak niet. Ik hoorde alleen onbegrijpelijke geluiden. Ik haak in. De persoon belt opnieuw. Ik hoor nog altijd eigenaardige geluiden. Er was een grote kans dat het om een flauwe plezante ging, zoals jammer genoeg nogal vaak gebeurt. Maar in onze job zijn interpretatie of routine niet aan de orde. Daarom stuurde ik een ploeg ter plaatse. Bleek dat het om een doofstom kind ging van ongeveer tien jaar, dat al drie dagen op de dool was. Dankzij onze tussenkomst konden we het kind terug bij zijn ouders brengen.