Meer getuigenissen

Franck , technisch tekenaar bij het studiebureau sporen

Franck, wat is jouw functie bij de MIVB?

Ik ben technisch tekenaar bij het studiebureau sporen. Ik ondersteun de ingenieurs en de technici die spoorberekeningen uitvoeren. Wanneer we een project ontvangen, houdt een ander bureau zich bezig met het bekomen van de stedenbouwkundige vergunning. Vervolgens krijgen we een algemeen plan dat we bewerken en waaruit we een uitvoeringsplan afleiden. Tegelijkertijd voert een ingenieur of een technicus de berekening van het spoortracé uit. Wanneer de berekening uitgevoerd is, neem ik het spoortracé over en pas ik alles aan in functie van het spoorprofiel. Ik herteken de voetpaden, de bankjes, de vuilnisbakken, de bushokjes … alles wat veranderd is in de buurt van de halte. Ik doe dit alles met de computer. Hier vloeit een plan uit voort, dat wordt nagekeken, ondertekend en vervolgens uitgevoerd.

Van het begin tot het einde kan dit 2 tot 6 maanden in beslag nemen! Alles hangt af van de moeilijkheid van het project of de tussenkomende partijen. Er zijn veel veranderingen, alles moet opnieuw aangepast worden.

Een project waaraan ik meegewerkt heb en dat onlangs afgelopen is, is de halte Léon Theodor. Nieuw was dat er een soort van «kuip» nodig was. De sporen moesten lager gelegd worden zodat de instapheuvel op dezelfde hoogte als de tram kwam. Binnenkort ga ik beginnen met het project voor de Lesbroussartstraat, waar de tramsporen moeten vernieuwd worden. Ik ga alle aanpassingen die in de buurt daarvan moeten uitgevoerd worden tekenen, in functie van de stedenbouwkundige vergunning.

 

Hoe ben je hier terechtgekomen?

Ik ben 50 jaar en werk hier nu al 20 jaar. Ik heb een diploma foto en film van het INRACI. Ik heb in de fotografiesector gewerkt. Dat deed ik graag, maar ik werkte met zelfstandigen en dat betekent veel werken voor weinig geld …

Mijn vader werkte bij de MIVB, als arbeider in de centrale werkplaats. Op een dag stelde hij mij voor om bij de MIVB te komen werken en in die tijd kon dat enkel door chauffeur te worden. Ik ben dus gedurende 5 jaar metrobestuurder geweest! Vervolgens kwam er een functie vrij bij het studiebureau. Ik heb me kandidaat gesteld en heb tests afgelegd. Daarna heb ik opleidingen computerondersteund tekenen gekregen en mettertijd ben ik kader designer geworden.

 

Wat bevalt je bij de MIVB?

Ik zou in de eerste plaats de sfeer onder collega’s noemen! Ons team bestaat uit twintig medewerkers en ik vind het zeer belangrijk dat iedereen het goed met elkaar kan vinden en met elkaar kan communiceren. Je kan geen goed werk leveren als het team niet functioneert.

Het werk is ook interessant, het is een beetje dankzij mij dat de trams rijden! *lacht*

Ik ben ook trots wanneer mijn werk concreet uitgevoerd wordt. Op een dag was ik met een van mijn dochters aan het wandelen en kwamen we voorbij een eigen trambedding. Ik heb haar verteld dat ik dat getekend had. Het is indrukwekkend.

 

Wat zou je zeggen tegen iemand die bij de MIVB zou willen solliciteren?

Dat hij het moet proberen, het moet doen en dat hij geluk zou hebben hier te mogen werken. Je voelt je hier echt goed, krijgt veel voordelen, wordt goed betaald, hebt een flexibel uurrooster en heel wat doorgroeimogelijkheden!

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven