Meer getuigenissen

John-Henri , Technicus elektronica - spoorsignalisatie

De MIVB, een evidentie?

Ik kwam bij de MIVB terecht na mijn studies elektronica in Bergen. Die keuze lag helemaal niet voor de hand, het was eerder toeval! Ik zag een vacature voor een job bij de signalisatie en de advertentie stond mij aan. Ik waagde mijn kans, zelfs al kende ik niemand bij de MIVB.

Wat doet de ploeg signalisatie precies?

De ploeg bestaat uit een twintigtal mensen en houdt zich bezig met het onderhoud en herstel van de spoorsignalisatie van de metro en de premetro. De signalisatie, dat zijn de lichten maar ook de snelheidscontrole en alle logistiek die daarbij komt kijken. De goede werking is cruciaal en garandeert de veiligheid van de reizigers.

Wij werken in ploegen, 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7. Men noemt ons vaak de “brandweer” van de metro omdat we over het algemeen de eersten zijn die de dispatching metro belt in geval van een panne of een incident. Wij doen dan ook “een beetje van alles”. Wij zijn de ogen van de dispatching op het terrein. Zodra er een probleem is, zijn wij er, dag en nacht. We gaan ter plaatse om te kijken wat er aan de hand is en komen meteen tussen of verwittigen andere collega’s die moeten interveniëren. We zijn dus vaak op het terrein, in de tunnels en op de sporen. We werken altijd in duo.

Je leert zo’n job waarschijnlijk niet op school?

Nee, dat klopt. Ik heb veel geleerd door samen te werken met een “ancien”. Daarnaast volgde ik ook interne opleidingen. Ze zeggen dat je ongeveer twee jaar nodig hebt om alles eens gedaan te hebben, maar dat is nu net wat mij zo boeit. Er is altijd iets nieuws te leren, zelfs na 10 à 15 jaar! We werken zowel met oude als zeer nieuwe technologie. Je moet je dus vlot kunnen aanpassen. Ik wilde aan de slag in de algemene elektronica waar ik een beetje van alles kon doen en ik ben op mijn wenken bediend met elektriciteit, mechanica,…

Over welke kwaliteiten moet je beschikken om bij de signalisatie te werken?

Stressbestendigheid! Als er een panne is, moet er snel ingegrepen worden zodat het tram- en metroverkeer geen vertraging oploopt. Je moet kunnen analyseren en je aanpassen om efficiënt te zijn.

Een job die je graag doet?

Ja! Het gaat om gevarieerd werk. Als we verantwoordelijk zijn voor de oplossing van pannes dan weten we nooit op voorhand wat de dag brengt. Leve het onverwachte! De sfeer in de ploeg is ook uitstekend, met een goede mix van anciens en nieuwe collega’s. 

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven