Meer getuigenissen

Geoffrey , Planner

Geoffrey Grosemans  Planner

Hoe stelt de MIVB de uurroosters op? Een tiental personen houdt zich bezig met de verdeling van de voertuigen over de verschillende lijnen, volgens de voorziene doorkomsttijden, en wijst ze een bestuurder toe. Het gaat om een werk dat een methodische geest vereist. Iets wat perfect past bij Geoffrey Grosemans.

Hoe ziet je loopbaan bij de MIVB eruit?

Ik ben in 2000 begonnen bij de MIVB als trambestuurder in de stelplaats van Elsene. Het was mijn eerste job. In 2006 was de MIVB op zoek naar planners. Ik hield van het besturen van trams, maar wilde ook wel eens iets anders proberen. Ik heb dan gesolliciteerd bij de afdeling planning.

Wat houdt het werk bij de planning precies in?

We maken concreet wat werd beslist door de departementen die het aanbod van metro, tram en bus opstellen. Op basis van een lastenboek, dat alle veranderingen in doorkomsttijden bevat, maken we een grafiek die de voertuigen verdeelt over elke lijn. Deze grafiek laat daarna toe om de uurroosters te maken voor de reizigers.

Laat deze grafiek ook toe om de diensten van de bestuurders toe te wijzen?

Ja. Dat is het tweede deel van mijn werk. Voor elke lijn bepalen we hoeveel voertuigen nodig zijn en op basis daarvan wijzen we de dienstbladen van de bestuurders toe. Als een tram bijvoorbeeld gedurende 18 uur op lijn 19 rijdt, dan lossen verschillende bestuurders mekaar af om deze dienst te verzekeren.

Voor welke zone van Brussel beheer jij de planning?

Ik hou me vooral bezig met de planning van het tramnet in het noordwesten van Brussel. Het gaat dan om lijnen 19, 31, 32, 51, 81, 82, 97,…

Is er in bepaalde periodes van het jaar meer werk?

Bij elke verandering van de dienstregeling passen we de planning aan. Daarbij moeten we zeer strikte deadlines respecteren. De drukste periode is die tussen mei en juli. Dan plannen we de dienstregeling voor de zomer en bereiden die voor september voor. Gedurende heel het jaar wordt op ons ook een beroep gedaan als de dienstregeling moet aangepast worden als gevolg van werven of evenementen, iets wat vaak gebeurt in een stad als Brussel.

Over welke kwaliteiten moet je als planner beschikken?

Je moet eerst en vooral een methodische geest hebben. Je moet graag met cijfers werken en uiteraard een zeer goede kennis hebben van het Brusselse openbaarvervoersnet. Ook stressbestendigheid en teamgeest zijn voordelen.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven