Meer getuigenissen

Arnaud , Verantwoordelijke dienst Aanbod en studies

Verantwoordelijke dienst Aanbod en studies

Hoe zag je loopbaan er tot nu uit?

Na mijn studies heb ik twee jaar gewerkt in een KMO die gespecialiseerd was in informatica. In 2003 heb ik een spontane kandidatuur ingediend bij de MIVB. Ik werd aangeworven in de ploeg die het vervoersaanbod definieert en beheert. Zo ontdekte ik hoe de uurroosters van het Brussels openbaar vervoer worden opgesteld. Ik kon me ook niet voorstellen dat er zoveel verschillende beroepen bestonden bij de MIVB. Ik was onmiddellijk verkocht. Vandaag ben ik verantwoordelijke voor de studies en aanpassingen van het vervoersaanbod van de MIVB.

Hoe wordt het vervoersaanbod bepaald?

Verschillende factoren spelen een rol. Elke versterking van de frequentie is het resultaat van een evenwicht tussen de vastgestelde noden op het net, de budgettaire enveloppe en de beschikbaarheid van niet alleen chauffeurs en bestuurders, maar ook van bussen, trams en metro’s. We moeten ook rekening houden met de verdeling van de verschillende lijnen in elke stelplaats en de topologie van het Brusselse net. Zo kunnen bijvoorbeeld sommige lijnen die langs nauwe Brusselse straatjes rijden niet uitgebaat worden met gelede bussen. Het is dus een echte hersenbreker, maar daarom ook een hele uitdaging.

 

Houden jullie rekening met de aanbevelingen van de reizigers?

Uiteraard. De opmerkingen en suggesties van de gebruikers van het MIVB-net zijn voor ons een kostbare bron van informatie. De MOBIB-valideringen, de observaties van onze medewerkers en de statistici die aanwezig zijn op het net vervolledigen onze gegevens. Al die elementen samen laten toe om het vervoersaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de reële vraag. Maar dat allemaal door natuurlijk ook rekening te houden met de beschikbare middelen. Zo verhoogden we de frequenties op buslijnen 45 en 46, nadat ons Contact Centre pertinente opmerkingen kreeg van onze klanten.

Worden de frequenties ook aangepast tijdens grote evenementen in Brussel?

Bij een voetbalwedstrijd, een concert in Vorst Nationaal,… passen we de bediening van de betrokken plaats aan. Bij het festival Couleur Café bijvoorbeeld, waar meer dan 70.000 muziekliefhebbers op afkomen, leggen we 7 extra lijnen in naast ons nachtnet Noctis, en dat allemaal gratis voor wie beschikt over een festivalpas.

Over welke kwaliteiten moet je beschikken in je job?

De eerste kwaliteit is creativiteit. Je moet oplossingen vinden die de klanten tevreden stellen, maar die ook beantwoorden aan de financiële en materiële beperkingen. Brussel evolueert voortdurend en er zijn veel werven. Wie werf zegt, zegt verkeersproblemen, met alle gevolgen voor het MIVB-net. Momenteel kampen een tiental lijnen met belangrijke storingen. Je moet dus in staat zijn omleidingsscenario’s op te stellen in overleg met de ploeg Vooruitzichten Verkeersstoringen en de aannemers, en het aanbod daaraan aanpassen. Reactiviteit is dus ook een groot voordeel.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven