Meer getuigenissen

Barbara , Trambestuurster

Trambestuurster, is dat je roeping al van kleins af aan?

Het was geen roeping. Ik werkte eerst als assistant-manager in een supermarkt. Maar ik wist dat de MIVB (Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel) een stabiele en groeiende onderneming was. Ik voelde me altijd al aangetrokken tot het onverwachte, zelfs het ondenkbare, dus wilde ik bewijzen dat een vrouw even goed een tram kan besturen als een man. 

Hoe word je trambestuurder?  

Na het solliciteren is er een ingangsexamen gebaseerd op algemene kennis die is verworven op school. Je legt ook medische testen af (gezichtsvermogen, gehoor, …), maar die zijn niet echt streng. Als je die fase doorkomt, begint er één maand interne opleiding die gaat over het leren rijden met een tram natuurlijk, de werking van een tram, problemen oplossen…  

Je werkt dus nu voor de MIVB maar wat is voor jou een typische dag?

Mijn normale dag begint heel vroeg, want ik sta op om 3u50. Ik trek mijn uniform aan en om 4u40 kom ik aan op het kantoor. Dan moet ik enkele technische controles uitvoeren alvorens ik mijn tram start. Pas daarna begin ik aan het traject dat ze mij geven en dat traject rijd ik tot aan het einde van mijn dienst om 12u40. Dan ga ik naar huis en doe ik het dutje dat ik nodig heb om mijn dag te kunnen voortzetten.

Ik krijg wel elke dag een ander traject, ook al hebben we in mijn stelplaats maar 3 lijnen. Er zijn ook verschillende systemen op vlak van werkroosters, waarin soms avond-, nacht- of weekendwerk voorkomt.

In dat geval krijgen we inhaaldagen, aangezien we niet meer dan 8u39 mogen werken per dienst. 

Wat is het grootste probleem op je werk?

Het lastigste is zonder twijfel omgaan met moeilijke klanten.

Bijvoorbeeld, wanneer een klant vast komt te zitten tussen een deur die zich automatisch sluit, is het noodzakelijk om kalm te blijven en hem uit te leggen dat het verboden is om nog in te stappen als het signaal weerklinkt. Gehaaste mensen willen toch nog instappen, zelfs ten koste van hun veiligheid. Het is soms moeilijk om hen het gevaar daarvan te doen inzien.

Wat is je grootste professioneel succes tot nu toe?

Ik ben trots op de weg die ik heb afgelegd en het voordeel bij de MIVB is dat we kunnen groeien binnen het bedrijf. Momenteel hoop ik nog te kunnen doorgroeien naar een job als werkplaatsassistente (werkroosters, ziekten, maaltijdcheques e.a. beheren) of als lijnmanager, die incidenten, ongevallen en storingen op het net beheert en medewerkers begeleidt als dat nodig is.

Ik hou van adrenaline en tegelijkertijd heb ik nood aan zekerheid : daarom spreken die 2 functies mij zo aan. 

Welk advies zou je geven aan een jongere die in jouw voetsporen wil treden?

Ik zou hem/haar vooral aanraden om in het begin geduldig te zijn binnen de onderneming, want het vergt wat tijd om een evenwicht te vinden tussen werk- en gezinsleven. De werkuren zijn niet evident want ze vallen buiten de traditionele kantooruren. Maar het is een mooi beroep bij de openbare dienst, waarbij je mensen helpt.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven