Meer getuigenissen

Frieda , Proximity Manager

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Ik ben eigenlijk kinderverzorgster en werkte verschillende jaren als hulpverpleegster in het operatiekwartier, maar ik trok mij alles teveel aan. Mijn toenmalige partner werkte als buschauffeur bij de MIVB en vertelde me vaak over zijn bedrijf. Omdat ik absoluut veel contact wou behouden met mensen, richtte ik mijn pijlen op de veiligheidsdienst. Na een jaartje bij de dienste controle van vervoerbewijzen en een jaar dienst bij de interventieploegen, kreeg ik de kans om naar de preventiedienst over te stappen en een ploeg te leiden.

Wat doet een proximity manager?

Ik omkader een ploeg van 17 personen die tussen Erasmus en Sint-Guido patrouilleren, in de stations en bovengronds. De ploeg is samengesteld uit ervaren medewerkers, zogenaamde “seniors” en uit “juniors”, die bij de MIVB gedurende een jaartje een eerste werkervaring opdoen. Per ploeg patrouilleren ze op het net, ze verzekeren het toezicht, checken de staat van het materiaal (poortjes, verlichting, netheid, enz.), melden abnormale zaken aan de bevogde dienst en helpen de reizigers (bijvoorbeeld met een kinderwagen of als ze vragen hebben over hun reisweg, enz.). Ze hebben een preventieve rol en verzekeren eveneens specifieke taken, zoals reizigers informeren tijdens werven. Mijn rol bestaat eruit hen te volgen, met hen op het terrein te gaan, hen te omkaderen, de “juniors” te evalueren. Ik neem ook deel aan tal van vergaderingen en werkgroepen, ik volg opleidingen,… zonder daarbij het administratief werk en het dagelijks beheer te vergeten. Toegegeven, het is zeer gevarieerd en daar houd ik van.

Bevalt het je om met jongeren te werken?

Absoluut! Ik houd ervan hen dingen te leren en met hen in contact te staan. Na een opleiding van drie weken komen ze aan in hun zone en krijgen ze een «senior» toegewezen, die hen begeleidt in hun dagelijkse taken. En deze eerstee ervaring bij de MIVB bevalt hen duidelijk, aangezien ze daarna vaak terugkomen bij de MIVB, in verschillende diensten.

Over welke kwaliteiten moet je beschikken?

Je moet geduld hebben, van contact houden met de reizigers en de collega’s. Je moet graag anderen iets aanleren en van vele markten thuis zijn. Ook stressbeheersing komt erbij kijken en zaken kunnen relativeren. Het beroep evolueerde sterk sinds ik hier toekwam: er is meer omkaderingspersoneel, meer opvolging, we werken meer in ploegen, met de andere diensten ook.

Nog altijd met evenveel passie?

Zeker! Ik houd van mijn werk. Ik ondervond nooit moeilijkheden, ook niet toen ik nachtelijke preventieopdrachten deed. Waar ik ook van houd, is dat bepaalde reizigers me nog altijd verbazen door wat ze doen: soms stappen ze op ons toe en beginnen hun leven te vertellen. Zomaar.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven