Meer getuigenissen

Laurent , Trambestuurder en monitor-opleider

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Nadat ik een commerciële functie had in de banksector, volgde ik mijn echtgenote die werk had gevonden in Brussel. Ik solliciteerde bij de MIVB, bij de tram. Waarom de tram, dat weet ik niet. Mijn grootvader bleef zijn hele loopbaan bij de spoorwegen. Dat was daar mogelijk een logisch gevolg van. En ik betreur mijn keuze niet.

U bent bestuurder, maar ook monitor-opleider?

Ik hield van de periode waarin ik de opleiding tot bestuurder genoot. Vanaf het begin wou ik zelf monitor worden. Daarom begon ik mij te informeren over de te volgen stappen. Na vijf jaar als bestuurder ging mijn droom in vervulling. Nu wissel ik rijden af met praktische opleidingen zowel voor nieuwe bestuurders als voor bestuurders met ervaring, die ik opleid om met verschillende tramtypes te rijden die ze nog niet kennen.

Vooral een praktische opleiding?

De opleiding gebeurt in twee fasen. Eerst is er de theorie (mechanica, verkeersregels specifiek voor de tram, enz.), die essentieel is voor de scholing. Daarna komt de praktische opleiding en daar komen ik en mijn collega’s van het opleidingscentrum tussen. Vanaf de eerste dag rijdt de toekomstige bestuurder of de toekomstige bestuurster buiten met een tram. Eerst rijdt de monitor-opleider ermee en daarna de leerling zelf. Uiteraard beginnen we met trajecten in eigen bedding en zonder reizigers. Daarna ontdekken de leerlingen in duo mondjesmaat de andere lijnen.

Opleiden is wat je echt bevalt?

Ik werd altijd al aangetrokken door het onderwijs. Ik heb zelfs getwijfeld om leerkracht te worden omdat ik ervan geniet mijn kennis door te geven. Mijn ervaring als bestuurder helpt me veel bij deze opleidingen aangezien ik mij kan baseren op mijn persoonlijke beleving (gevoelige kruispunten, afgeleide voetgangers,…) om de leerlingen zo goed mogelijk te sensibiliseren en op te leiden. Maar tegelijk geniet ik ook nog altijd van het rijden zelf. Dus je kan wel stellen dat mijn functie de juiste mix bevat.

Over welke eigenschappen moet je beschikken om een goede bestuurder en opleider te zijn?

Je moet heel aandachtig zijn. Overal en altijd een extra paar ogen hebben. Anticiperen, ook. De reizigers hebben er geen benul van hoeveel kleine of zwaardere ongevallen we elke dag voorkomen, onder andere door een wagen die plots uitwijkt, een voetganger die oversteekt met zijn ogen op zijn smartphone gericht. Je moet de hele tijd geconcentreerd zijn en waakzaam.

Heb je een bijzondere herinnering?

Er zijn zovele zaken. Moeilijk om er eentje uit te pikken. Misschien de bestuurder van een dubbeldekker die de grootste moeite deed om met zijn bus te manoeuvreren om mij door te laten. Toen ik hem uiteindelijk zag om hem te bedanken, zag ik dat hij verkleed was als kerstman. Dat gaf me tijdens mijn hele verdere dienst een grote glimlach.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven