Meer getuigenissen

Isabelle , Supervisor bij de bus

“Je kan bijna stellen dat ik MIVB adem en er ook mee ga slapen. Mijn man werkt er, mijn vader heeft hier gewerkt en mijn broer was buschauffeur. Ik ging trouwens vaak mee met mijn broer toen hij met de bus reed. Dat vond ik leuk. Op slag leek de MIVB voor mij een evidentie. Ik startte op mijn 21ste als buschauffeur.”

Het net als mijn broekzak

Ik reed 16 jaar lang met de bus en hield daar ook van. In het begin reed ik op de klassieke lijnen. Daarna stapte ik over naar de dienst met de bussen die op verschillende plaatsen in de stad klaar staan om snel te kunnen worden ingezet als pendelbus in geval van problemen (panne, ongeval, enz.) op het bus-, tram- en metronet. Dat vergt een grondige kennis van het net. Maar na 16 jaar als chauffeur had ik zin om iets anders te gaan doen. En aangezien interventie me aantrok, nam ik deel aan het examen om supervisor te worden bij de bus.

Wat doet een supervisor?

Net als mijn collega-supervisors kom ik tussen vanaf er een incident is op het net, dat niets te maken heeft met veiligheid. Het kan gaan om een defecte bus, een ongeval, onvoorziene werken, een geblokkeerde bus in een straat of een chauffeur die je moet bijstaan na een ongeval, enz. Ons werk is elke dag anders. Eentonigheid is een woord dat we niet kennen. We doen ook kleine herstellingen, bijvoorbeeld in geval van een afgerukte spiegel. Dat betekent dat we in beurtrol werken. Er zijn telkens 3 tot 4 supervisors op het terrein, eentje per zone. De buschauffeur die hulp nodig heeft, kan de lijnbeheerder contacteren, die dit doorgeeft aan de dispatching en ons dan ter plaatse stuurt om tussen te komen. We verzekeren ook toezichttaken: respect voor de busbanen of een voertuig dat geparkeerd is aan de bushalte. We gaan de omleggingen na, de bewegwijzering, de informatie aan de reizigers op het terrein, enz.

Verschillende taken, maar altijd “ten dienste van”

Ter hulp schieten, dat is het codewoord. We staan ter beschikking van de chauffeurs en van de reizigers. Elke dag is anders. We worden geconfronteerd met zeer uiteenlopende situaties. We moeten allerlei problemen op de weg kunnen oplossen en de opgedane ervaring als chauffeur en supervisor is essentieel. Ik herinner me een buschauffeur die we moesten helpen omdat hij vast was komen te zitten in een zeer smalle straat door een betoging en onvoorziene omleggingen.

Trots om supervisor te zijn!

Oh ja, ik hou van mijn job. We weten nooit op voorhand wat een dag in petto zal hebben. We ontmoeten zeer veel mensen en vervelen ons nooit. We weten dat we nuttig zijn en dat is zeer leuk. En de MIVB biedt vele voordelen. En het is ook een beroep van de toekomst: we weten dat ze ons altijd nodig zullen hebben.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven