Meer getuigenissen

, Didier, Ingenieur, technische projectleider voor het metronet

Hoe ben je bij de MIVB terechtgekomen?

Ik volgde studies Engineering Management en ik werkte eerst in de sector van IT-consultancy. In het kader van mijn taken als consultant kwam ik in contact met het operationele en dat wakkerde mijn interesse hiervoor aan. Ik vond het spannend om te werken in een real-time omgeving. De spoorwereld en het openbaar vervoer hebben mij altijd al aangetrokken. Ik deed eerst stage bij de dienst tramonderhoud van de MIVB tijdens mijn studies.

In 2011 vervoegde ik de MIVB als Network Officer. De nieuw aangeworven ingenieurs die voor de metroprojecten werken doorlopen eerst een heel opleidingstraject op het terrein. Ik werd eerst twee maanden voltijds opgeleid tot metrobestuurder. Vandaag volg ik nog altijd de verplichte bijscholingsopleidingen om met de metro te mogen rijden. Daardoor beheers ik de typische eigenschappen het metrosysteem en kan ik de realiteit op het terrein beleven. Na mijn opleiding tot metrobestuurder volgde ik een opleiding als regulator bij de metrodispatching gedurende ongeveer vier maanden. Nadien ben ik halftijds beginnen werken als ingenieur voor specifieke projecten, terwijl ik halftijds aan de slag bleef als regulator. Ik wisselde om de week van dienst. Alles samen duurde dat twee jaar.

Vandaag bent u projectleider…maar ook metrobestuurder.

In het begin volgde ik de moderniseringsprojecten bij de metro op: signalisatie, metrostellen, dynamische informatie, enz. In 2013 kreeg ik promotie en werd ik projectleider voor technische projecten op het metronet. Ik ben technisch verantwoordelijke voor de exploitatie van verschillende systemen die de metro doen rijden. Ik maak ook deel uit van de wachtdienst die in reële tijd tussenkomt als er een incident is in de metro.

Hoewel ik nu voltijds als projectleider aan de slag ben, volg ik nog altijd de bijscholingen als metrobestuurder en leg ik elke maand het verplichte minimum van 2 uur rijden af. Ik rijd dus soms nog met de metro, vooral als we proeven moeten uitvoeren of occasioneel een tandje moeten bijsteken in de exploitatie… Ik vind het best leuk om met de metro te rijden omdat je zeer dicht bij de reiziger, dus de klant, staat. En je ziet bovendien waartoe de projecten leiden.

Wat vind je het leukst aan je werk bij de MIVB?

Ik vind het fijn dat mijn werk het openbaar nut dient. De MIVB is zichtbaar in de hele stad. We zetten ons in voor de mobiliteit in Brussel. Wat we doen heeft een enorme invloed op de stad en de honderdduizenden reizigers.

De MIVB biedt ook vele voordelen maar de levenskwaliteit op de werkplek is eveneens heel belangrijk. De MIVB is als een grote familie. De collega’s ondersteunen elkaar, er is een sterk gevoel van samenhorigheid. We dragen veel verantwoordelijkheid maar we werken ook zeer autonoom. Als ingenieur werken bij de MIVB laat me toe me niet op te sluiten in één enkel domein, maar met verschillende domeinen in aanraking te komen: IT, rollend materieel, signalisatie, exploitatie, terreinwerk, management … Het is zeer gevarieerd en je moet niet bang zijn om op het terrein te gaan, om de handen uit de mouwen te steken.

Heb je een anekdote over uw werk?

Ik was van dienst op 21 juli tijdens de troonsbestijging van koning Filip. Die dag was het dus dubbel feest en ook nog eens dankzij het goede weer was er enorm veel volk. Het metronet moest een topprestatie leveren om het vele volk de hele dag te kunnen verwerken. Aanvankelijk was ik aanwezig om mee te werken aan de operationele coördinatie van de metrodienst: ik begon als regulator voor lijnen 1-5, vervolgens verzekerde ik de coördinatie tussen de dispatching en een vertegenwoordiger van de federale politie alvorens hulp te bieden aan de stationsmedewerkers en de volkstoeloop in station Park in goede banen te leiden. Op het einde van het vuurwerk heb ik met de metro gereden om de ploegen te versterken richting Stokkel en de reizigers de gelegenheid te geven om naar huis terug te keren. De volgende dag stond me meer traditioneel ingenieurswerk te wachten: projectbeheer, opmaak van technische lastenboeken en andere vergaderingen. Die verscheidenheid waardeer ik echt in mijn functie bij de MIVB.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven