Meer getuigenissen

Hassan , Beheerder coordinator onderhoud bij de lasdienst

Hoe kwam je bij de MIVB terecht?

Dat is een plezante anekdote. Toen ik leerling-lasser was in het middelbaar liep ik geregeld langs werven waar ik de lassers van de MIVB zag werken aan de tramsporen. Dat leek mij heel leuk en ik sprak hen erover aan om te weten wat ik moest doen om bij hen te komen werken. Na mijn studies solliciteerde ik bij de MIVB maar aangezien er toen geen plaats was bij de tram, startte ik als lasser bij de metro. Ik doorliep er beetje bij beetje verschillende echelons. Ik werd gekwalificeerd arbeider, brigadier. Ik leerde een ploeg leiden… En nu werk ik bij de lasdienst van de tram en ben ik exact waar ik wou staan zo’n 18 à 20 jaar geleden.

Lassers bij de MIVB zijn nachtuilen

Toen ik bij de metro werkte, werkte ik bijna uitsluitend ‘s nachts, aangezien de laswerken maar kunnen gebeuren als het net «slaapt». Of tenminste wanneer de reizigers denken dat hij slaapt want in werkelijkheid zijn wij op het terrein aanwezig. Als onderhoudscoördinator lassen bij de tram werk ik nu meer overdag maar ik doe ook nog wel nachtdiensten. De beheerder-coördinator maakt de planning van de laswerken op het tramnet: de herstellingen, het leggen van nieuwe sporen, het onderhoud van het net,… We houden ons ook bezig met een gedeelte van het beheer van de bestellingen, met de contacten met externe bedrijven die voor ons werken en we beheren onze ploeg. Je moet dus stressbestendig zijn, waken over de veiligheid van de ploegen (wat ik prioritair vind), kunnen vernieuwen en oplossingen vinden. Dat vind ik trouwens bijzonder leuk bij de MIVB. Onze bazen ondersteunen en motiveren ons, maar we krijgen voldoende vrijheid bij de uitvoering van onze projecten. Ik vind dat dat veel waardering oogst.

Welke werken doe je ?

We krijgen aanvragen van nagenoeg alle diensten. Er is het normale spooronderhoud en daarnaast verslijten ze ook, er moeten wissels worden vervangen en sporen worden herladen.

Sporen herladen?

De sporen verslijten doordat de trams ze druk gebruiken. In 2016 legden onze trams 15,15 miljoen kilometer af op het net. Als een spoor versleten is, kan dat worden vervangen, maar daar kruipt tijd in. Daardoor kan een gedeelte van het net niet worden gebruikt. Als het mogelijk is, “herladen” we daarom het spoor. Dat betekent dat we materie op het versleten spoor leggen: dat is gemakkelijker, neemt minder tijd in beslag, gaat sneller en houdt daardoor het verkeer minder lang op. Ieder jaar komen we meer dan 500 keer tussen op het gehele tramnet. Op vraag van de stelplaatsen, van de bestuurders, van de interne bewakingsdienst, soms na een klacht van omwonenden, maar ook voor nieuwe projecten zoals de verlenging van tramlijnen. Er zijn geplande werken en er zijn dringende, onvoorziene werken. Overdag zorgen we ervoor dat we het tramverkeer niet moeten onderbreken en dat we van de nacht kunnen gebruikmaken voor de zwaardere werken om zo de reizigers niet te hinderen.

De overeenstemmende jobaanbiedingen tonen

Terug naar Boven